Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia!
Temat 1.
WSTĘP
(akapit 1.)
Wprowadzenie do tematu.
Wyjaśnienie czym jest przenikanie się konwencji realistycznej i fantastycznej.
Podanie tezy.
Podanie naszego stanowiska względem tezy.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.)
Argument potwierdzający tezę:
Podanie lektury obowiązkowej, w której występuje przenikanie się konwencji realistycznej i konwencji fantastycznej oraz wyjaśnienie funkcji tego zabiegu.
Podanie konkretnych przykładów z lektury potwierdzających ten argument.
(akapit 3.)
Podanie innego utworu z pierwszej epoki, w którym występuje przenikanie się konwencji realistycznej i konwencji fantastycznej oraz wyjaśnienie funkcji tego zabiegu.
Podanie konkretnych przykładów z tego utworu potwierdzających ten argument.
(akapit 4.)
Podanie innego utworu z drugiej epoki, w którym występuje przenikanie się konwencji realistycznej i konwencji fantastycznej oraz wyjaśnienie funkcji tego zabiegu.
Podanie konkretnych przykładów z tego utworu potwierdzających ten argument.
(akapit 5.)
Podanie innego kontekstu (np. filmu, utworu muzycznego, obrazu, mitologii, Biblii), w którym występuje przenikanie się konwencji realistycznej i konwencji fantastycznej oraz wyjaśnienie funkcji tego zabiegu.
Podanie konkretnych przykładów z wybranego kontekstu, które potwierdzają ten argument.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 6.)
Powtórzenie tezy innymi słowami.
Odwołanie się w skrócie do bohaterów i kontekstów, o których wcześniej wspomniano.
Ewentualne nawiązanie do doświadczeń bohaterów z innych utworów lub do własnych przeżyć.
Temat 2.
WSTĘP
(akapit 1.)
Wprowadzenie do tematu.
Odwołanie się do słów Marii Wichowej.
Podanie tezy.
Podanie naszego stanowiska względem tezy.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.)
Argument potwierdzający tezę:
Wskazanie, w jaki sposób w lekturze „Mała Apokalipsa” nawiązywano do tradycji antycznej i biblijnej oraz jakie były funkcje tych nawiązań.
Podanie konkretnych przykładów z lektury potwierdzających ten argument.
(akapit 3.)
Podanie innego utworu z pierwszej epoki, w którym nawiązywano do tradycji antycznej i biblijnej oraz jakie były funkcje tych nawiązań.
Podanie konkretnych przykładów z lektury potwierdzających ten argument.
(akapit 4.)
Podanie innego utworu z drugiej epoki, w którym występuje przenikanie się konwencji realistycznej i konwencji fantastycznej oraz wyjaśnienie funkcji tego zabiegu.
Podanie konkretnych przykładów z tego utworu potwierdzających ten argument.
(akapit 5.)
Podanie innego kontekstu (np. filmu, utworu muzycznego, obrazu, mitologii, Biblii), w którym występuje przenikanie się konwencji realistycznej i konwencji fantastycznej oraz wyjaśnienie funkcji tego zabiegu.
Podanie konkretnych przykładów z wybranego kontekstu, które potwierdzają ten argument.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 6.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów i kontekstów, o których wspomniałeś.
Na zakończenie możesz nawiązać do doświadczeń bohaterów z innych utworów lub własnych przeżyć.
Temat 1.
ROZPRAWKA MATURALNA
POZIOM ROZSZERZONY
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Określenie problemu |
Teza: Przenikanie się konwencji realistycznej i fantastycznej w jednym dziele literackim może pełnić różne funkcje. Stanowisko: Zgoda z tezą. |
9 – określenie problemu zgodne z tekstem i pełne 6 – określenie problemu zgodne z tekstem, ale niepełne 3 – określenie problemu częściowo zgodne z tekstem 0 – brak określenia problemu lub problem niezgodny z tekstem |
Sformułowanie stanowiska wobec rozwiązania przyjętego przez autora tekstu |
|
9 – stanowisko adekwatne do tekstu i pełne 6 – stanowisko adekwatne do tekstu, ale niepełne 3 – stanowisko częściowo adekwatne do tekstu 3 – brak stanowiska lub stanowisko nieadekwatne do tekstu |
Poprawność rzeczowa |
|
2 – brak błędów rzeczowych 0 – jeden błąd lub więcej błędów rzeczowych |
Zamysł kompozycyjny | Dowolność kompozycyjna – pamiętaj, aby każdy etap pracy: wstęp, poszczególne omówienia i zakończenie – był wyodrębniony przy pomocy akapitów. | 6 – kompozycja funkcjonalna 3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji 0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | Przykładowe zwroty: Moja odpowiedź na pytanie zawarte w temacie jest następująca..., Warto również zauważyć, że..., A oto inne spojrzenie na..., Według mnie..., Myślę, że przytoczone argumenty pozwolą w pełni zgodzić się z twierdzeniem zawartym w temacie. | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności 1 – znaczne zaburzenia spójności 0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów. |
4 – styl stosowny 2 – styl częściowo stosowny 0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (4 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Temat 2.
ROZPRAWKA MATURALNA
POZIOM ROZSZERZONY
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Określenie problemu |
Teza: Nawiązywanie do tradycji antycznej i biblijnej w literaturze może pełnić różne funkcje. Stanowisko: Zgoda z tezą. |
9 – określenie problemu zgodne z tekstem i pełne 6 – określenie problemu zgodne z tekstem, ale niepełne 3 – określenie problemu częściowo zgodne z tekstem 0 – brak określenia problemu lub problem niezgodny z tekstem |
Sformułowanie stanowiska wobec rozwiązania przyjętego przez autora tekstu |
|
9 – stanowisko adekwatne do tekstu i pełne 6 – stanowisko adekwatne do tekstu, ale niepełne 3 – stanowisko częściowo adekwatne do tekstu 3 – brak stanowiska lub stanowisko nieadekwatne do tekstu |
Poprawność rzeczowa |
|
2 – brak błędów rzeczowych 0 – jeden błąd lub więcej błędów rzeczowych |
Zamysł kompozycyjny | Dowolność kompozycyjna – pamiętaj, aby każdy etap pracy: wstęp, poszczególne omówienia i zakończenie – był wyodrębniony przy pomocy akapitów. | 6 – kompozycja funkcjonalna 3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji 0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | Przykładowe zwroty: Moja odpowiedź na pytanie zawarte w temacie jest następująca..., Warto również zauważyć, że..., A oto inne spojrzenie na..., Według mnie..., Myślę, że przytoczone argumenty pozwolą w pełni zgodzić się z twierdzeniem zawartym w temacie. | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności 1 – znaczne zaburzenia spójności 0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów. |
4 – styl stosowny 2 – styl częściowo stosowny 0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (4 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |