Temat 1. Każdy tekst słowny sytuuje się w polu innych tekstów, naśladując je, przekształcając. Na podstawie: Słownik terminów literackich, red. Janusz Sławiński, Wrocław 2002.
Na czym mogą polegać relacje między tekstami i jakie mogą być funkcje tych relacji
w danym utworze literackim?
Wstęp:
1. Wyjaśnij pojęcie intertekstualności: zjawisko obecności jednego tekstu w innym, m.in. poprzez cytaty, aluzje, parafrazy, stylizacje.
2. Wprowadź cytat ze Słownika terminów literackich, podkreślając, że każdy tekst powstaje w kontekście innych tekstów – nigdy w próżni.
3. Zapowiedz analizę wybranych utworów literackich, które pokazują różne funkcje intertekstualności.
Rozwinięcie:
Intertekstualność jako dialog z tradycją i jej przekształcenie,
Nie-Boska komedia Zygmunta Krasińskiego
Tytuł nawiązuje do Boskiej Komedii Dantego – ironicznie odwraca jej sens.
Krasiński prowadzi polemikę z romantyczną wizją twórcy i z ideą zbawienia przez sztukę.
Funkcja: krytyka idealizmu romantycznego, przekształcenie wzoru literackiego, ukazanie kryzysu wiary i wartości.
Intertekstualność jako nośnik uniwersalnych idei i znaczeń,
Mistrz i Małgorzata Michaiła Bułhakowa
Obecność wątków biblijnych (postać Jezusa – Jeszua, Piłat, diabeł – Woland) i odniesienia do Fausta Goethego (pakt z diabłem).
Funkcja: pogłębienie przesłania, pytania o naturę dobra i zła, odpowiedzialność moralną człowieka.
Intertekstualność jako klucz do interpretacji – tworzy warstwę filozoficzną i egzystencjalną.
Intertekstualność jako świadomy hołd i reinterpretacja klasyki,
Utwór (opcjonalny): Tren XIX Jana Kochanowskiego
Nawiązania do biblijnego Hioba i filozofii stoickiej.
Funkcja: pokazanie kryzysu światopoglądowego, reinterpretacja wzorców religijnych i literackich.
Wzbogacenie przesłania o osobisty i uniwersalny wymiar cierpienia.
Zakończenie:
1. Przypomnij, że żaden tekst nie istnieje w izolacji – każdy odwołuje się do wcześniejszych form, treści, mitów czy stylów.
2. Podkreśl, że intertekstualność to narzędzie nie tylko artystyczne, ale i interpretacyjne – pomaga czytelnikowi zrozumieć głębię utworu.
3. Powtórz tezę: Relacje między tekstami pogłębiają sens dzieła, ukazują uniwersalne wartości i budują pomost między epokami, autorami i czytelnikami.
Temat:
Konwencja oniryczna jako sposób kreowania świata przedstawionego i jej funkcja w tworzeniu znaczeń w danym utworze literackim.
Wstęp:
1. Na potrzeby analizy warto rozpocząć od wyjaśnienia pojęcia konwencji literackiej – to zbiór ustalonych zasad i środków stylistycznych, które kształtują dzieło literackie, ograniczając i jednocześnie organizując twórczość pisarską.
2. Następnie wyjaśnij znaczenie konwencji onirycznej.
Jedną z takich konwencji jest konwencja oniryczna (oniryzm), czyli sposób przedstawienia świata przez pryzmat snu, wizji sennych lub marzeń. Sen w literaturze często pełni funkcję symboliczną, metaforyczną, psychologiczną lub mistyczną. Konwencja ta pozwala na zacieranie granic między jawą a snem, światem realnym a nadprzyrodzonym. Dzięki temu umożliwia ukazanie prawd uniwersalnych, stanów wewnętrznych postaci lub komentarza do rzeczywistości.
Teza: Konwencja oniryczna kształtuje świat przedstawiony w utworach w sposób symboliczny, często nieracjonalny, ale niezwykle znaczący – pozwala ukazać stan ducha bohaterów, prowadzi do głębokich refleksji egzystencjalnych i moralnych, a także stanowi narzędzie krytyki społecznej czy filozoficznej.
Rozwinięcie:
1. Oniryzm jako prorocza wizja – Biblia (Stary Testament, Rdz 41)
Sen faraona o tłustych i chudych krowach to przykład snu jako nośnika znaczenia boskiego – proroczej wizji.
Funkcja: Oniryzm jako sposób ukazania komunikacji między Bogiem a człowiekiem oraz narzędzie sprawcze zmiany rzeczywistości.
2. Oniryzm jako metaforyczny opis stanu wewnętrznego – „Dziady cz. III” A. Mickiewicza
Sen Senatora (scena VIII): ukazuje jego podświadome lęki, sumienie i moralną degradację.
Widzenia Księdza Piotra (scena V): mistyczna wizja mesjanistyczna – Polska jako Chrystus narodów.
Funkcja: Sen jako droga do prawdy absolutnej, środek mistycznego kontaktu z siłami wyższymi i narzędzie przekazu idei romantycznych.
3. Oniryzm jako przestrzeń psychiczna i forma ucieczki – „Sklepy cynamonowe” B. Schulz
Miasto ukazane jako labirynt snu – granice między światem rzeczywistym a wyobrażeniem się zacierają.
Zaburzenie logiki czasu i przestrzeni: szkoła przechodząca w ulicę, sny mieszają się z jawą.
Funkcja: Ukazanie dziecięcej wrażliwości, nieświadomości, traumy i pamięci – głębokie wejście w podświadomość.
4. Oniryzm jako koszmar rzeczywistości – „Proces” F. Kafki
Świat przedstawiony przypomina sen-koszmar: absurdalne przesłuchania, irracjonalne postaci, niemożność uzyskania odpowiedzi.
Funkcja: Alegoria opresyjnego systemu i samotności jednostki wobec bezosobowego świata. Sen jako sposób ukazania egzystencjalnego lęku.
5. Oniryzm jako projekcja zbiorowej psychiki – „Wesele” S. Wyspiańskiego
Granica między jawą a snem się zaciera – pojawiają się postacie fantastyczne jako projekcje lęków, pragnień, sumienia bohaterów.
Sen na jawie jako sposób ukazania świadomości narodowej.
Funkcja: Ukazanie duchowej kondycji narodu, jego niemocy, zagubienia i rozdwojenia.
6. Oniryzm jako forma wewnętrznej podróży – „Kordian” J. Słowackiego (kontekst)
Scena na Mont Blanc: symboliczne dojrzewanie bohatera, zderzenie ideałów z rzeczywistością.
Funkcja: Sen jako forma wewnętrznego kształtowania tożsamości, konfrontacja młodzieńczych ideałów z realiami politycznymi.
Zakończenie:
1. Powtórz swoją tezę i przywołaj argumenty.
Konwencja oniryczna pełni w literaturze funkcję wielowymiarową. Przekształca świat przedstawiony w przestrzeń symbolicznego poznania, pozwala wyrażać trudne do uchwycenia stany psychiczne i duchowe, a także stanowi narzędzie głębokiej refleksji nad rzeczywistością. Sen nie jest w utworach literackich zwykłym elementem fabuły – staje się językiem ukrytej prawdy, kanałem kontaktu z innym wymiarem lub formą demaskowania absurdów rzeczywistości. Dzięki oniryzmowi literatura zyskuje nowy wymiar: wewnętrzny, metafizyczny i uniwersalny.
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE | POMOCNE WSKAZÓWKI | |
Spełnienie formalnych warunków polecenia (1p.) | 1. Odwołaj się od utworów literackich, które reprezentują dwie epoki literackie, w tym do lektury obowiązkowej z listy lektur zamieszczonej w arkuszu.2. Nie możesz popełnić błędu kardynalnego. 3. Wypowiedź dotyczy problemu wskazanego w poleceniu. | |
Kompetencje literackie i kulturowe |
1. Odwołaj się do trzech utworów funkcjonalnie 2. Wykorzystaj kontekst literacki, np.: historycznoliteracki, teoretycznoliteracki, literacki, biograficzny, kulturowy, mitologiczny, biblijny, religijny, historyczny, filozoficzny, egzystencjalny, polityczny, społeczny, które pogłębiają i rozwijają rozważany problem. Temat 1. Teza: Obecność innego teksu w tekście, poprzez nawiązanie do niego może przybierać różne formy, a także nie ma jednej funkcji. Argument analityczny: Argument: Obecność innego tekstu w dziele literackim służy przede wszystkim ukazaniu wartości uniwersalnych, odsłanianiu ukrytych znaczeń oraz prowadzeniu świadomego dialogu z tradycją literacką. Intertekstualność staje się tu narzędziem nie tylko artystycznym, ale i refleksyjnym – umożliwia zestawienie dawnych motywów z realiami współczesności. Przykład: Przykładem takiego świadomego nawiązania jest dramat Janusza Głowackiego Antygona w Nowym Jorku, który stanowi współczesną reinterpretację Antygony Sofoklesa. Już sam tytuł i forma gatunkowa zdradzają zależność od antycznego pierwowzoru. Główna bohaterka – Anita – nawiązuje do postaci Antygony, ponieważ tak jak ona, pragnie pochować bliską sobie osobę, mimo społecznego sprzeciwu i konsekwencji, jakie się z tym wiążą. O ile Antygona domagała się prawa do pochówku brata, o tyle Anita chce godnie pochować ukochanego mężczyznę – bezdomnego z nowojorskiego parku. Mimo że kontekst społeczny i historyczny uległ zmianie, rdzeń dramatu pozostaje niezmienny – jednostka uwikłana w konflikt tragiczny, niezdolna do pełnego wyboru dobra bez jednoczesnego złamania innej wartości. Obie kobiety są silne, zdeterminowane i skazane na klęskę – zarówno Antygona, jak i Anita popełniają samobójstwo, co podkreśla ich tragiczny los i wpisanie w pewnego rodzaju fatum. Janusz Głowacki, sięgając po „Antygonę”, nie tylko nadaje nowy sens klasycznemu dramatowi, lecz również pokazuje, że niektóre dylematy moralne i egzystencjalne są ponadczasowe. W ten sposób dramat staje się nośnikiem refleksji nad kondycją współczesnego człowieka – samotnego, wykluczonego, pozbawionego wsparcia, a jednocześnie zdolnego do wielkich gestów moralnych. Kontekst: Konflikt tragiczny – to moment, w którym człowiek znajduje się uwikłany w dylemat, który niezależnie od podjętych decyzji skończy się w zły sposób. Kontekst: „Mistrz i Małgorzata” – poprzez widoczne odniesienia do Biblii i Fausta. Wniosek: Nawiązanie do innego tekstu ma przede wszystkim wskazać, że pewne problemy nie mijają, zawsze są obecne nawet pomimo lat. Inne przykłady: -„Nie-Boska komedia” Z. Krasiński – mitologizacja historii oraz roli poety. „Mistrz i Małgorzata” M. Bułhakowa Kontekst: Postmodernizm i ich postrzeganie tekstów literackich- „Shrek” (2001) – parodia współczesnych baśni, np. o Czerwonym Kapturku, Królewnie Śnieżce. - „Dżuma” A. Camus, nawiązanie do Księgi Hioba- „Zbrodnia i Kara” F. Dostojewskiego – obecność tekstu w teście – czytanie Biblii przez Sonie. Parodiowanie mitów narodowych przez W. Gombrowicza w „Ferdydurke”- Górą „Edek” M. Nowakowski – nawiązanie do postaci Edka z Tanga Mrożka. Temat 2. Teza: Konwencja oniryczna kreuje świat przedstawiony w różny sposób oraz pełni ważną rolę w tworzeniu znaczeń Akapit analityczny: Argument: Wizje senne, które stanowią element nadrealistyczny, odgrywają kluczową rolę w kreowaniu świata przedstawionego i spełniają kilka funkcji, w tym rozmywają granice między rzeczywistością a wyobraźnią i służą do wyrażenia podświadomych pragnień i lęków. Można powiedzieć, że wprowadzenie konwencji onirycznej doprowadza do faktu, że czytelnik nie jest do końca pewien czy opisywane wydarzenia dzieją się na prawdę, czy są wytworem złudnej, urojonej rzeczywistości. Przykład: W opowiadaniu Sklepy cynamonowe senne wizje służą zacieraniu granicy między rzeczywistością a wyobraźnią, co jest cechą charakterystyczną literatury nadrealistycznej. Przestrzeń świata przedstawionego przypomina marzenie senne – niestałe, nieuchwytne i pełne symbolicznych znaczeń. Już od pierwszych zdań opowiadania zauważalna jest senną logiką czasu i miejsca akcji. Narracja rozpoczyna się od opisu zimowej nocy – jednak jest to noc niezwykła: ciepła, kolorowa, zawierająca w sobie wszystkie fazy księżyca. To zjawisko niemożliwe w realnym świecie, co wskazuje na zatracenie granicy między jawą a snem. Brak konkretnej daty oraz niejednoznaczność czasu dodatkowo wzmacniają ten efekt. Również przestrzeń jest labilna, płynna i pozbawiona logicznej spójności. Chłopiec–dorosły wyrusza z pozornie prostym celem – by odnaleźć portfel – jednak szybko „gubi się” w znanym sobie mieście. Miasto zaczyna przypominać labirynt, pełen dziwnych i nierealnych miejsc, co buduje nastrój niepokoju i grozy. Podróż po portfel stopniowo przeistacza się w niezwykłą wędrówkę przez oniryczny świat, w którym kolejne elementy się przenikają, zacierają, a logika wydarzeń zostaje zaburzona. Narracja przypomina raczej opis strumienia obrazów niż spójną fabułę. Przykładem może być nagłe przejście od opisu sklepów otwartych późną nocą – tytułowych sklepów cynamonowych – do sceny w szkole, co dodatkowo podkreśla płynność i nieciągłość rzeczywistości. Świat przedstawiony w Sklepach cynamonowych służy również wyrażeniu ukrytych, podświadomych lęków i pragnień bohatera. Motyw wędrówki staje się odzwierciedleniem jego egzystencjalnych niepokojów oraz poszukiwania własnej tożsamości. Te senne podróże symbolizują alienację i poczucie wyobcowania z rzeczywistości, w której bohater nie potrafi się odnaleźć. Kontekst: Warto w tym miejscu podkreślić, że wprowadzenie wizji sennych do utworu pełni ważną rolę w odgrywaniu i wyrażaniu pragnień oraz lęków bohaterów, co jest typowe dla nadrealistycznej literatury. Czytając „Sklepy cynamonowe”, możemy zauważyć, że B. Schulz nawiązał do teorii Z. Freuda. Poprzez oniryzm zagłębiamy się w swoją podświadomość. Sen stał się w opowiadaniach kluczowym narzędziem do eksploracji najgłębszych pragnień i zakamarków ludzkiej psychiki, w której brakuje logiki, a emocje i symbolika dominują nad racjonalnym myśleniem. Kontekst: Wizja senna w twórczości Schulza można rozpatrywać z perspektywy psychoanalizy. Szczególnie można odnaleźć w niej nawiązanie do archetypów i zbiorowej nieświadomości C. Junga. Schulz, kreując świat, opiera go na symbolach i mitycznych obrazkach, co może stanowić odzwierciedlenie wewnętrznych procesów psychicznych bohatera. Wniosek: Przedstawienie wizji sennych przez Bruno Schulza w „Sklepach cynamonowych” udowadnia, że wizja senna rządzi się własnymi prawami, które są dalekie od rzeczywistości, a równocześnie wizję stanowią element, który ma za zadanie wyrazić podświadome lęki i pragnienia. 4. Staraj się uważać na błędy rzeczowe i językowe. Przykładowe konteksty i utwory: Kontekst historycznoliteracki: epoka romantyzmu – konwencja oniryzmu była wykorzystywana jako ukazanie pewnych prawd o człowieku. - „Sklepy cynamonowe” B. Schultz- „Lalka” B. Prus - „Zbrodnia i kara” F. Dostojewskiego – Rodion zapada w sen, który odsłania jego wewnętrzne lęki. - Salvador Dali i jego obrazy, surrealizm. |
|
Kompozycja wypowiedzi: struktura, spójność i styl | 1. Zadbaj o przejrzystą konstrukcję wypowiedzi w swojej pracy, oznacza to, że dokonaj podziału pracy na: wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Rozpocznij każdą część od akapitu. 2. Zadbaj o spójność wypowiedzi, tj. używaj środków językowych, które wskazują zespolenie tekstu. 3. Staraj się posługiwać konsekwentnie jednym stylem. | |
Zakres i poprawność środków językowych | 1. Używaj bogatej leksyki (np. frazeologizmów, wyrazów rzadziej używanych w języku polskim). 2. Używaj środków językowych, które pomagają Ci zrealizować temat wypracowania w sposób swobodny i precyzyjny. 3. Uważaj na interpunkcje, błędy językowe i ortograficzne.4. Poprawne są różne wersje pisowni następujących tytułów wymienionych poniżej:• „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” albo „Rozmowa mistrza Polikarpa zeŚmiercią”, albo „Dialog Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”, albo „Dialog mistrzaPolikarpa ze Śmiercią”• „Boska Komedia” albo „Boska komedia”• „Nie-Boska Komedia” albo „Nie-Boska komedia”• „Mała Apokalipsa” albo „Mała apokalipsa”.• „Rozdzióbią nas kruki, wrony…” albo „Rozdziobią nas kruki, wrony…”• „Inny świat” albo „Inny Świat”• „Rok 1984” albo „1984”• „Górą „Edek” ” albo „Górą Edek”.Musisz jednak konsekwentnie stosować w wypracowaniu wybraną wersjęzapisywania danego tytułu, bo inaczej skutkuje to błędem. | |
UWAGI NA KONIEC- Za utwór literacki nie uznaje się: komiksu, mangi, powieści obrazkowej, scenariusza filmowego, gry komputerowej – te elementy możesz wykorzystać jako kontekst. - Pamiętaj, aby wykorzystywać utwory, które mają oficjalne tłumaczenie w języku polskim, bo w innym wypadku nie zostanie to potraktowane jako kontekst lub utwór literacki. Parafraza tłumaczenia również nie jest dobrym pomysłem. - Biblia jest utworem, który omawia się we fragmentach, więc nie ma ryzyka popełnienia błędu kardynalnego. - Zbiory mitów inne niż Jana Parandowskiego uznawane są jako kontekst. - Przy periodyzacji utworu wystarczy podać epokę literacką tj. zgodnie z konwencją przyjętą w podstawie programowej tj. utwór musi przynależeć do: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r. |