Temat 2.
Jak relacja z drugą osobą kształtuje człowieka?
WSTĘP
(akapit 1.)
Wprowadzenie do tematu: człowiek żyje wśród ludzi, a relacje wpływają na jego uczucia, decyzje i charakter.
Pytanie retoryczne:
Czy można rozwijać się bez kontaktu z drugim człowiekiem?
Teza:
Relacje z innymi ludźmi w znaczący sposób kształtują człowieka, wpływając na jego wybory, emocje oraz sposób patrzenia na świat.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – argument główny – Lalka Prusa
– Wokulski kształtuje swój charakter poprzez relacje:
• z Izabelą — dojrzewa emocjonalnie, przekonuje się o złudzeniach, zmienia hierarchię wartości;
• z Rzeckim — uczy się lojalności, przyjaźni, obowiązku;
• z ubogimi (np. Węgiełek, furman Wysocki) — rozwija empatię.
– Relacje wpływają na jego decyzje życiowe i emocjonalny rozwój.
– Człowiek staje się tym, kim jest, dzięki relacjom, które przeżywa.
(akapit 3.) – argument dodatkowy – Romeo i Julia Szekspir
– Relacja Romeo i Julii zmienia bohaterów:
• Romeo staje się dojrzalszy, bardziej odpowiedzialny, gotów poświęcić życie;
• Julia dojrzewa emocjonalnie i moralnie — przeciwstawia się rodzinie, kieruje się miłością.
– Relacja ta ma ogromny wpływ na ich wybory: skłania do odwagi, ryzyka, przekraczania granic.
– Relacje z drugim człowiekiem potrafią zmienić osobowość i zachowania.
(akapit 4.) – kontekst psychologiczny
– Psychologia mówi, że człowiek rozwija się poprzez więzi: rodzicielskie, przyjacielskie i partnerskie.
– Relacje uczą empatii, odpowiedzialności, regulują emocje.
– Wpływają na poczucie wartości i sposób myślenia o sobie.
– Zgodnie z psychologią, nie da się ukształtować tożsamości bez relacji z innymi ludźmi.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
– Powtórzenie tezy: relacje tworzą człowieka.
– Wniosek: to, z kim żyjemy i kogo słuchamy, wpływa na nas bardziej, niż się wydaje.
– Zdanie końcowe: relacja z drugim człowiekiem jest jedną z najważniejszych sił kształtujących nasze życie.
ROZPRAWKA MATURALNA
POZIOM PODSTAWOWY
|
Kryterium oceny |
Omówienie |
|
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu |
Teza: Stanowisko: LUB Hipoteza: Stanowisko: |
|
Uzasadnienie stanowiska |
Rozprawka z tezą • Lalka: relacje (Wokulski–Izabela, Wokulski–Rzecki, Wokulski–ubodzy) wpływają na decyzje bohatera i jego emocjonalny rozwój. Rozprawka z hipotezą • Lalka: relacje (Wokulski–Izabela, Wokulski–Rzecki, Wokulski–ubodzy) wpływają na decyzje bohatera i jego emocjonalny rozwój. |
|
Poprawność rzeczowa |
|
|
Zamysł kompozycyjny |
Rozprawka z tezą Akapit 1. – wstęp Akapit. 2. – argument 1. Akapit 3. – argument 2. Akapit 4. – argument 3. Akapit 5. – zakończenie Rozprawka z hipotezą Akapit 1. – wstęp Akapit. 2. – argument 1. Akapit 3. – argument 2. Akapit 4. – kontrargument 1. Akapit 5. – zakończenie |
|
Styl tekstu |
– język formalny |
|
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność rzeczową, poprawność językową |
|