Przykładowe rozwiązanie. Uczeń powinien napisać własne.
– (wypowiedzenie pytające będące zdaniem pojedynczym) – Jak mija podróż?
– (wypowiedzenie oznajmujące będące zdaniem złożonym) – wspaniale, bardzo nam się podoba i chcielibyśmy jeszcze kiedyś się na taką wybrać.
– (wypowiedzenie oznajmujące będące równoważnikiem zdania) – Duży statek!
– (wypowiedzenie pytające będące zdaniem pojedynczym) – Widzicie?
– (wypowiedzenie rozkazujące będące zdaniem pojedynczym) – Zobaczcie!
– (wypowiedzenie oznajmujące będące zdaniem złożonym) – Tu stoi figurka statku od mojego znajomego, którego dawno nie widziałem.
– (wypowiedzenie rozkazujące będące zdaniem pojedynczym) – Pokaż!
– (wypowiedzenie pytające będące równoważnikiem zdania) – Naprawdę?
Oznajmująca forma wypowiedzi pozwala nam oznajmić nasze przemyślenia na dany temat, rozkazującą formę wypowiedzi używamy wtedy, kiedy chcemy komuś coś nakazać, zakazać lub wyrazić polecenie. Gdy chcemy kogoś się o coś zapytać, używamy wtedy pytającej formy wypowiedzi. Warto również wyróżnić wypowiedzenia wykrzyknikowe, która służy nam do wyrażania emocji, zaakcentowania krzyku Na końcu tej wypowiedzi stawiamy znak wykrzyknika. Istotnym elementem form wypowiedzi jest równoważnik zdania, który stanowi wyraz lub ciąg wyrazów formalnie nietworzący zdania, oddający jednak tę samą treść co zdanie.