WSTĘP
(akapit 1.)
Wprowadzenie do tematu.
Podanie tezy.
Podanie naszego stanowiska względem tezy.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.)
Argument potwierdzający tezę:
Wyjaśnienie, dlaczego młodość to czas pierwszych nadziei i rozczarowań, na podstawie lektury obowiązkowej (epika lub dramat).
Podanie konkretnego przykładu z lektury, który to udowodni.
(akapit 3.)
Argument potwierdzający tezę:
Wyjaśnienie, dlaczego młodość to czas pierwszych nadziei i rozczarowań, na podstawie innego utworu (może być poezja).
Podanie konkretnego przykładu z lektury, który to udowodni.
(akapit 4.)
Argument potwierdzający tezę:
Podanie innego kontekstu (np. filmu, obrazu, utworu muzycznego, mitologii, Biblii itp.), który obrazuje to, że młodość to czas pierwszych nadziei i rozczarowań.
Podanie konkretnego przykładu, który to udowodni.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórzenie tezy innymi słowami.
Odwołanie się w skrócie do bohaterów i kontekstów, o których wspomniano wcześniej.
Ewentualne nawiązanie do doświadczeń bohaterów z innych utworów lub do własnych przeżyć.
Temat 2.
WSTĘP
(akapit 1.)
Wprowadzenie do tematu.
Podanie tezy.
Podanie naszego stanowiska względem tezy.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.)
Argument potwierdzający tezę:
Podanie lektury obowiązkowej (epika lub dramat), w której słowa lub czyny stanowiły fundament zaufania.
Podanie konkretnych momentów, w których to było widoczne.
(akapit 3.)
Argument potwierdzający tezę:
Podanie innego utworu (może być poezja), w którym słowa lub czyny stanowiły fundament zaufania.
Podanie konkretnych momentów, w których to było widoczne.
(akapit 4.)
Argument potwierdzający tezę:
Podanie innego kontekstu (np. filmu, obrazu, utworu muzycznego, mitologii, Biblii itp.), w którym słowa lub czyny stanowiły fundament zaufania.
Podanie konkretnego przykładu związanego z tym kontekstem.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórzenie tezy innymi słowami.
Odwołanie się w skrócie do bohaterów i kontekstów, o których wcześniej wspominano.
Ewentualnie nawiązanie do doświadczeń bohaterów z innych utworów lub do własnych przeżyć.
| Kryterium oceny | Pomocne wskazówki | Punktacja |
| Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Tradycja dla człowieka może mieć różną rolę. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu 3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu 0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska |
Argument 1. Tradycja dla Wojskiego była źródłem dumy oraz formą oporu przed zmianami. Wojski poprzez swoje zachowanie i postawę (np. dzierżąca laskę mecenasa w dłoni), czy sposób opowiadania o tradycji. Warto zaznaczyć, że w „Panu Tadeuszu” miejsce tradycji jest bardzo ważne. Stanowi ona łącznik z przeszłością, nadaje sens. Wśród tradycji pojawiających się w dziele można wymienić: siadanie do stołu według starszeństwa i klasy, uroczyste obrzędy zaślubin, czarna polewka jako niezgoda na zamążpójście – w tym przypadku tradycja była dowodem narodowej wspólnoty oraz patriotycznym obowiązkiem. Cały utwór współcześnie można traktować jako poznanie własnych korzeni, dzięki którym wiemy, kim jesteśmy. Argument 2. Tradycja dla człowieka jest stale wpisana w jego rzeczywistość, a całe życie jest podporządkowane wobec niej. Ukazane jest to w powieści „Chłopi” W. Reymonta. Życie chłopów podporządkowane jest obyczajowości. W powieści pojawiają się opisy tradycyjnych obrządków, np. zaślubiny, pogrzeb, narodziny. Tradycja jest obecna w myśleniu bohaterów, a wszelkie odejścia od niej skutkują ostracyzmem społecznym.Argument 3. Dla młodego człowieka tradycja może być fundamentem budowania rzeczywistości. Adam Asnyk w swoim utworze „Do młodych” podkreśla wagę tradycji. Zwraca się, że przyszłość powinna zostać zbudowana na dawnych racjach i doceniać wartości, które one zakładały. | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione 12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie 4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
| Poprawność rzeczowa | Inne przykłady: - „Pamiętniki” J. Chryzostom Pasek, - „Nad Niemnem” E. Orzeszkowa, - Satyry I. Krasickiego,- Szewcy S.I. Witkiewicz,- Tango S. Mrożek – w życiu Artura tradycja była ważna, jednak warto zwrócić uwagę na groteskowość przekazu. | 4 – brak błędów rzeczowych 2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy 0 – błędy rzeczowe |
| Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z tezą:- Akapit 1. – wstęp- Akapit. 2. – argument 1.- Akapit 3. – argument 2.- Akapit 4. – argument 3.- Akapit 5. – zakończenie Rozprawka z hipotezą:- Akapit 1. – wstęp- Akapit. 2. – argument 1.- Akapit 3. – argument 2.- Akapit 4. – kontrargument- Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna 3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji 0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
| Spójność lokalna | Przykładowe zwroty: Moja odpowiedź na pytanie zawarte w temacie jest następująca..., Warto również zauważyć, że..., A oto inne spojrzenie na..., Według mnie..., Myślę, że przytoczone argumenty pozwolą w pełni zgodzić się z twierdzeniem zawartym w temacie. | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności 1 – znaczne zaburzenia spójności 0 – wypowiedź niespójna |
| Styl tekstu | Zachowaj zasadę decorum | 4 – styl stosowny 2 – styl częściowo stosowny 0 – styl niestosowny |
| Poprawność zapisu/poprawność językowa | Uważaj na błędy językowe, interpunkcję oraz błędy ortograficzne, zadbaj o przejrzysty zapis. | poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące)poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |