Temat 2.
Postawa zaangażowania w sprawę jako próba zmiany rzeczywistości.
WSTĘP
(akapit 1.)
Wprowadzenie do tematu: Ludzie od zawsze angażują się w sprawy ważne dla siebie, społeczeństwa lub ojczyzny.
Pytanie retoryczne:
Czy jednostka może zmienić rzeczywistość dzięki własnemu zaangażowaniu?
Teza:
Zaangażowanie w ważną sprawę może prowadzić do zmiany rzeczywistości lub przynajmniej do próby jej naprawy, nawet jeśli wymaga to wysiłku i odwagi.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – argument główny – Przedwiośnie Żeromskiego
– Cezary Baryka próbuje aktywnie zmieniać rzeczywistość:
• buntuje się wobec niesprawiedliwości społecznych,
• angażuje się politycznie,
• szuka drogi naprawy Polski po odzyskaniu niepodległości.
– Udział w demonstracji robotniczej jest przykładem, jak jego postawa zmierza do zmiany warunków społecznych.
– Zaangażowanie Baryki jest trudne, przynosi cierpienie, ale dowodzi, że bohater chce lepszej przyszłości.
(akapit 3.) – argument dodatkowy – Kamienie na szaniec Kamińskiego
– Bohaterowie („Rudy”, „Alek”, „Zośka”):
• angażują się w walkę z okupantem,
• podejmują akcje Małego Sabotażu, dywersję,
• narażają życie, by zmieniać i ratować świat wokół siebie.
• dowodzą, że zaangażowana postawa umożliwia wpływ na otoczenie, nawet w tragicznych warunkach wojny.
(akapit 4.) – kontekst historyczny
– W historii Polski wiele osób angażowało się, aby zmieniać świat:
• powstańcy listopadowi i styczniowi,
• działacze „Solidarności”,
• młodzież walcząca w Powstaniu Warszawskim.
– Każda z tych postaw jest dowodem, że ludzie są gotowi walczyć o sprawę, która ich przerasta.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
– Podsumowanie tezy: zaangażowanie jest formą odpowiedzialności za świat.
– Wniosek: nawet jeśli zmiana nie jest natychmiastowa, każda próba ma znaczenie.
– Puenta: rzeczywistość zmieniają nie ci, którzy się boją, lecz ci, którzy działają.
ROZPRAWKA MATURALNA
POZIOM PODSTAWOWY
|
Kryterium oceny |
Omówienie |
|
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu |
Teza: Stanowisko: LUB Hipoteza: Stanowisko: |
|
Uzasadnienie stanowiska |
Rozprawka z tezą Przedwiośnie: Kamienie na szaniec: Kontekst historyczny: Rozprawka z hipotezą Przedwiośnie: Kamienie na szaniec: Kontrargument: |
|
Poprawność rzeczowa |
|
|
Zamysł kompozycyjny |
Rozprawka z tezą Akapit 1. – wstęp Akapit. 2. – argument 1. Akapit 3. – argument 2. Akapit 4. – argument 3. Akapit 5. – zakończenie Rozprawka z hipotezą Akapit 1. – wstęp Akapit. 2. – argument 1. Akapit 3. – argument 2. Akapit 4. – kontrargument 1. Akapit 5. – zakończenie |
|
Styl tekstu |
– język formalny |
|
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność rzeczową, poprawność językową |
|