Napisz rozprawkę na temat: pieniądze dają szczęście czy są przyczyną konfliktów? Odwołaj się do fragmentu Skąpca, całego utworu i innego tekstu kultury. Napisz pracę na nie mniej niż 250 słów.
Niestety nie możemy pomóc Ci w rozwiązaniu tego zadania. Zależy nam na Twojej samodzielności. Dzięki takiej postawie łatwiej będzie Ci w czasie egzaminu. Mamy nadzieję, że dasz sobie radę. Postaraj się podążać za treścią polecenia. Podpowiedzi znajdziesz także w wyjaśnieniu napisanym przez eksperta do spraw języka polskiego. Pamiętaj, że esej to luźne rozważania na dany temat, nie musisz trzymać się sztywno schematu. Poniższe podpowiedzi potraktuj jak wskazówkę.
WSTĘP – Wprowadź do rozważań o wartościach materialnych. Postaw tezę, że w pieniądze nie dają szczęścia.
(akapit 1.)
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) Odwołaj się do danego fragmentu oraz odwoła się do całości utworu Moliera. Wytykasz, do czego mogło doprowadzić skąpstwo głównego bohatera. Skup się na zepsuciu relacji rodzinnych.
(akapit 3.) Do innego utworu. Może to być na przykład Opowieść wigilijna Charlesa Dickensa. Że przed przemianą bohater był nieszczęśliwy z powodu swojego skąpstwa.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 4.)
Powtórz tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do postawionych argumentów.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Pieniądze nie dają szczęścia. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Posłuż się argumentami podanymi w rozwiązaniu. Możesz dodać swoje własne. | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | Skąpiec – Harpagon, Eliza, Kleant, Valéry, Marianna.Klasyczna komedia charakterów. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstępAkapit 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | Używaj słów, które pomagają płynnie przejść od akapitu do akapitu i dzięki którym zdania się ze sobą łączą: a zatem, toteż, z tego wynika, z kolei, inaczej mówiąc, z drugiej strony | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Ćwiczenie 1.
189