– To wspaniałe nowoczesne urządzenie z pewnością przyda się każdej dobrej gospodyni. – reklama; słownictwo wartujące pozytywnie, skutecznie, namawia do kupna.
– Wyjeżdżam bezdyskusyjnie, by nauczyć się języka francuskiego, gdyż to wyjątkowa okazja, której absolutnie nie mogę nie wykorzystać. – informacja; przysłówki wyrażające pewność, skutecznie, widać, że ta osoba nie ma wątpliwości.
– Bardzo wam polecam ten cudowny spektakl, który wywarł na mnie niepowtarzalne wrażenie. – recenzja; słownictwo wartościujące pozytywnie, skutecznie, odbiorca ma chęć wybrać się na spektakl.
– W żadnym wypadku nie powinniśmy się godzić na takie niegrzeczne zachowanie. – brak zgody; słownictwo wartościujące negatywnie, skutecznie, widać, że osoba ta nie pozwala na takie zachowanie.
Teksty mogą mieć różne style – wynikają one z intencji autora, ich przeznaczenia oraz funkcji. Różnią się między sobą formą, wykorzystanym słownictwem, a nawet ładunkiem emocjonalnym. Ważnym czynnikiem wpływającym na styl jest również potencjalny odbiorca, czyli ktoś, kto może dany tekst przeczytać – inaczej będziemy pisać do koleżanki / kolegi, a inaczej skonstruujemy branżowy artykuł zamówiony przez dwumiesięcznik teatralny czytany niemal wyłącznie przez akademików i osoby zatrudnione w instytucjach