Temat 1.
Autentyczność i udawanie w relacjach międzyludzkich.
W pracy odwołaj się do:
– wybranej lektury obowiązkowej – utworu epickiego albo dramatycznego
– innego utworu literackiego – może to być również utwór poetycki
– wybranych kontekstów.
W przypadku tematu 1. warto wziąć pod uwagę następujące kwestie:
1. Rozumienie pojęć:
a) autentyczność – szczerość, prawdziwość, naturalność
b) udawanie – fałszywość, pozorność, sztuczność, naśladowanie kogoś
c) relacje międzyludzkie – związek zachodzący między ludźmi, postaciami literackimi (a w przypadku kontekstów – również np. filmowymi) lub grupami społecznymi.
2. Wypracowanie przynajmniej częściowo dotyczy problemu wskazanego w poleceniu, jeżeli w pracy zdający omówił:
a) autentyczność w relacjach międzyludzkich
ALBO
b) udawanie w relacjach międzyludzkich
ORAZ
c) praca zawiera opinię albo uzasadnienie.
3. Zgodnie z poleceniem zdający powinien w pracy rozważyć problem autentyczności i udawania w relacjach międzyludzkich. Jeżeli w całej pracy zdający omawia wyłącznie problem autentyczności w relacjach międzyludzkich albo wyłącznie problem udawania w relacjach międzyludzkich, wówczas:
a) jeden utwór literacki – można uznać za wykorzystany w pełni funkcjonalnie
b) drugi utwór literacki – można uznać za wykorzystany co najwyżej częściowo
funkcjonalnie.
4. Lektura obowiązkowa – dowolna lektura obowiązkowa, wybrana spośród lektur
wymienionych na stronach 3 i 4 arkusza, ilustrująca zagadnienie sformułowane
w temacie.
Temat 2.
Wolność – dar, ale również odpowiedzialność.
W pracy odwołaj się do:
– wybranej lektury obowiązkowej – utworu epickiego albo dramatycznego
– innego utworu literackiego – może to być również utwór poetycki
– wybranych kontekstów.
W przypadku tematu 2. warto wziąć pod uwagę następujące kwestie:
1. Rozumienie pojęć:
a) wolność, np.
– niezależność państwa
– niezależność osobista, możliwość podejmowania decyzji zgodnie z własną wolą, możliwość nieskrępowanego działania
– życie poza więzieniem, przebywanie poza zamknięciem
– gwarantowane przez państwo prawo obywatela lub obywateli do swobodnego decydowania w zakresie jakiegoś obszaru życia
b) dar – dobro, które ma dla kogoś szczególną wartość o charakterze niematerialnym
c) odpowiedzialność, np.
– obowiązek moralny lub prawny odpowiadania za swoje lub czyjeś czyny
i ponoszenia za nie konsekwencji
– przyjęcie na siebie obowiązku zadbania o kogoś lub o coś, wykonania czegoś.
2. Wypracowanie przynajmniej częściowo dotyczy problemu wskazanego w poleceniu,
jeżeli w pracy zdający omówił:
a) wolność jako dar
ALBO
b) wolność jako odpowiedzialność
ORAZ
c) praca zawiera opinię albo uzasadnienie.
3. Zgodnie z poleceniem zdający powinien w pracy rozważyć problem wolności jako daru, ale również jako odpowiedzialności. Jeżeli w całej pracy zdający omawia wyłącznie problem wolności jako daru albo wyłącznie problem wolności jako odpowiedzialności, wówczas:
a) jeden utwór literacki – można uznać za wykorzystany w pełni funkcjonalnie
b) drugi utwór literacki – można uznać za wykorzystany co najwyżej częściowo
funkcjonalnie.
4. Lektura obowiązkowa – dowolna lektura obowiązkowa, wybrana spośród lektur
wymienionych na stronach 3 i 4 arkusza, ilustrująca zagadnienie sformułowane
w temacie.
| Kryterium oceny | Punktacja | |
| Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu |
6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu 3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu 0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
|
| Uzasadnienie stanowiska |
18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione 12 – uzasadnienie trafne i szerokie 8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie 4 – uzasadnienie częściowe 0 – brak uzasadnienia stanowiska |
|
| Poprawność rzeczowa |
4 – brak błędów rzeczowych 2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy 0 – błędy rzeczowe |
|
| Zamysł kompozycyjny |
6 – kompozycja funkcjonalna 3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji 0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Rozprawka z tezą Akapit 1. – wstęp Akapit. 2. – arg. 1. Akapit 3. – arg. 2. Akapit 4. – arg. 3. Akapit 5. – zakończenie Rozprawka z hipotezą Akapit 1. – wstęp Akapit. 2. – arg. 1. Akapit 3. – arg. 2. Akapit 4. – kontrarg. 1. Akapit 5. – zakończenie |
| Spójność lokalna |
2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności 1 – znaczne zaburzenia spójności 0 – wypowiedź niespójna |
Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów |
| Styl tekstu |
4 – styl stosowny 2 – styl częściowo stosowny 0 – styl niestosowny |
|
| Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). | ||