Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia!
Temat 1.
Rozprawka
WSTĘP
(akapit 1.)
Czy zgadzasz się z opinią, że warto pomagać?
Dlaczego warto pomagać?
Na podstawie jakiej lektury obowiązkowej możesz poprzeć swoją tezę?
Na podstawie jakiego innego tekstu literackiego jesteś w stanie udowodnić swoje zdanie?
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.)
Którzy bohaterowie literaccy pomagali innym?
Jakie korzyści wyciągnęli z pomocy innych?
W jaki sposób ci bohaterowie sobie poradzili i czym to poskutkowało?
Które momenty w lekturze to potwierdzają?
(akapit 3.)
Który bohater innego tekstu literackiego pomagał innym i jakie wartości za sobą niosły?
W jaki sposób ci bohaterowie pomagali i czym to poskutkowało?
Które momenty w książce to potwierdzają?
ZAKOŃCZENIE
(akapit 4.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałeś.
Na zakończenie możesz nawiązać do doświadczeń bohaterów z innych książek lub własnych przeżyć.
2. Temat 2.
Opowiadanie
W opowiadaniu uwzględnij elementy takie jak:
- wspólna przygoda z bohaterem lektury obowiązkowej, która sprawiła, że pomoc bohatera sprawiła, że Wasza przygoda zakończyła się w szczęśliwy sposób.
- opowiadanie ma charakter twórczy, nie może być streszczeniem wybranej lektury obowiązkowej
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE | POMOCNE WSKAZÓWKI ROZPRAWKA | |
1 | Realizacja tematu wypowiedzi (2p.) | • Forma wypowiedzi zgodna z formą wskazaną w poleceniu. - Rozprawka• Wszystkie pozostałe elementy polecenia uwzględnione.- Odwołaj się do lektury z poziomu obowiązkowego, możesz skorzystać z listy załączonej w pierwszych stronach zeszytu egzaminacyjnego. - Odwołaj się do innej książki• Wypowiedź w całości dotyczy problemu wskazanego w poleceniu- teza: Warto pomagać. |
2 | Elementy retoryczne (5p.) | Pogłębiona argumentacja.• Argumenty odwołujące się np. do faktów, logiki, emocji, zilustrowane odpowiednimi przykładami ORAZ/LUB wykorzystanie przykładów w funkcji argumentacyjnej.- Podpieraj swoje argumenty konkretnymi przykładami,• Argumenty/przykłady uporządkowane, np. zhierarchizowane- Swoją argumentację ułóż w kolejności od najbardziej do najmniej ważnego argumentu albo zapisz je w porządku argument – kontrargument. Przykład: Teza: Warto pomagać. Argument: Warto pomagać innym ludziom, bo to wyraz solidarności i głębokiej więzi międzyludzkiej, ale również może być elementem, który niesie za sobą większe znaczenie dla ludzi. Przykład: Bohaterowie „Kamieni na szaniec” pomagali, ponieważ kierowało nimi poczucie obowiązku wobec ojczyzny oraz solidarność z narodem polskim cierpiącym pod okupacją niemiecką. Ich motywacja wynikała z głębokiego patriotyzmu, przekonania, że każdy powinien przyczynić się do walki o wolność, oraz z wartości, które były im wpajane od najmłodszych lat – odwagi, lojalności i poświęcenia. Przykładem takich zachowań są akcje Małego Sabotażu, które miały na celu osłabienie morale okupanta i wzmocnienie ducha Polaków. Pisali hasła na murach, zrywali niemieckie flagi, wybijali szyby w zakładach fotograficznych współpracujących z Niemcami. Te działania miały symboliczne znaczenie i dodawały odwagi rodakom. Wniosek: Warto pomagać, bo działania te pomagają budować lepszego świata. |
3. | Kompetencje literackie i kulturowe (2p.) | Funkcjonalne wykorzystanie znajomości lektury obowiązkowej wskazanej w poleceniu (oraz innego tekstu literackiego lub tekstu kultury, jeżeli polecenie tego wymaga).- odwołaj się do lektury obowiązkowej, np. „Kamienie na szaniec”, - motyw pomagania jest centralnym tematem „Opowieść wigilijna” Ch. Dickensa, podkreślone jest tam wartość bycia życzliwym i hojnym wobec innych. Pomaganie przynosi korzyści społeczne i osobiste, np. wsparci chorego syna Tiny – co pomogło stworzyć silne więzi. Motyw patriotyzmu i idea wspólnoty – w Panu Tadeuszu A. Mickiewicza. • Poprawność rzeczowa.- zadbaj o poprawność rzeczową, tzn. uważaj na błędy językowe. |
4. | Kompozycja tekstu (2p.) | Kompozycja zgodna z formą wypowiedzi.Rozprawka: a) Wstęp: zarysuj temat i określ problematykę zagadnienia, o którym będziesz pisać, postaw tezę lub hipotezę.b) Rozwiniecie: zasadnicza część wypracowania, podawaj przykłady. Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – arg. 1.Akapit 3. – arg. 2.Akapit 4. – arg. 3.Akapit 5. – zakończenieRozprawka z hipoteząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – arg. 1.Akapit 3. – arg. 2.Akapit 4. – kontrarg. 1.Akapit 5. – zakończeniec) Zakończenie: podsumowanie tematu, przypomnienie tezy. • Graficznie wyodrębnione akapity. - Wstęp rozpocznij od akapitu, tezę oraz każdy argument rozpoczynaj od akapitu.• Dopuszczalna 1 usterka w zakresie spójności ALBO logiki wypowiedzi, ALBO podziału wypowiedzi na funkcjonalne akapity. |
5. | Styl | Odpowiedni do treści i formy wypowiedzi. • Jednolity. Unikaj wyrażeń potocznych. Słownictwo zespalające treść: Po pierwsze, po drugie, po trzecie – do wyliczania przykładów. Na przykład – wprowadzenie konkretnego przykładu. Podobnie – wskazuje na zbieżność między przykładami. Co więcej – dodanie dodatkowego, wspierającego przykładu. Ponadto – kolejny przykład wspierający wcześniejsze myśli. Również – wprowadzenie podobnego przykładu. Tym samym – pokazanie skutków poprzedniego przykładu. Także – dodanie kolejnego elementu podobnego do poprzedniego. Innym przykładem jest – wprowadzenie kolejnego przykładu.Z kolei – podkreślenie następnego w kolejności przykładu.Warto także wspomnieć – zwrócenie uwagi na dodatkowy przykład.Mianowicie – precyzowanie szczegółowego przykładu. |
6. | Język | Używaj bogatej leksyki (np. związków frazeologicznych, pytań retorycznych, itp.) |
7. | Ortografia | Unikaj błędów ortograficznych |
8. | Interpunkcja | Uważaj na interpunkcje |
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE | POMOCNE WSKAZÓWKI OPOWIADANIE | |
1 | Realizacja tematu wypowiedzi (2p.) | • Forma wypowiedzi zgodna z formą wskazaną w poleceniu. - Opowiadanie• Wszystkie pozostałe elementy polecenia uwzględnione.- Odwołaj się do lektury z poziomu obowiązkowego, możesz skorzystać z listy załączonej w pierwszych stronach zeszytu egzaminacyjnego. |
2 | Elementy retoryczne (5p.) | • Funkcjonalna narracja. • Logiczny układ zdarzeń. • Urozmaicona fabuła, w tym funkcjonalne wykorzystanie co najmniej 6 spośród następujących elementów: opis, charakterystyka bohatera, czas akcji, miejsce akcji, zwrot akcji, puenta, punkt kulminacyjny, dialog, monolog, retrospekcja. • Twórcze wykorzystanie treści lektury |
3. | Kompetencje literackie i kulturowe (2p.) | Funkcjonalne wykorzystanie znajomości lektury obowiązkowej wskazanej w poleceniu (oraz innego tekstu literackiego lub tekstu kultury, jeżeli polecenie tego wymaga). - Przytocz historie, w której to bohater literacki, np. pomógł Ci, co sprawiło, że warto pomagać • Poprawność rzeczowa. |
4. | Kompozycja tekstu (2p.) | Kompozycja zgodna z formą wypowiedzi.Zrób wstęp, rozwinięcie i zakończenie. • Graficznie wyodrębnione akapity. - Wstęp rozpocznij od akapitu, tezę oraz każdy argument rozpoczynaj od akapitu.• Dopuszczalna 1 usterka w zakresie spójności ALBO logiki wypowiedzi, ALBO podziału wypowiedzi na funkcjonalne akapity. |
5. | Styl | Odpowiedni do treści i formy wypowiedzi. • Jednolity.Unikaj wyrażeń potocznych. |
6. | Język | Używaj bogatej leksyki (np. związków frazeologicznych, pytań retorycznych, itp.) |
7. | Ortografia | Unikaj błędów ortograficznych |
8. | Interpunkcja | Uważaj na interpunkcje |