Przykładowe rozwiązanie:
– teza: Muzyka poważna nie jest w stanie zainteresować młodego człowieka.
argument:Nie słucham jej, jest smutna, nudna, monotonna.
podsumowanie: Tak uważają ludzie młodzi i dlatego twórczość dawnych kompozytorów ich nie interesuje.
„Przedstaw własne przemyślenia na temat: Czy muzyka poważna (klasyczna) może zainteresować młodych słuchaczy?”:
A. Schemat (plan) rozumowania (każdyargument w postaci jednego zdania)
Argument 1: Co ciekawego/nieciekawego jest w muzycy poważnej?
Argument 2: Dlaczego muzyka poważna może zainteresować/nie zainteresować młodych ludzi?
Argument 3: Jaką muzykę wolą młodzi ludzie?
B. Krótka wypowiedź pisemna powinna składać się z:
Wstępu (akapit 1.): Co ciekawego/nieciekawego jest w muzycy poważnej?
Rozwinięcia (akapit 2): Dlaczego muzyka poważna może zainteresować/nie zainteresować młodych ludzi?
Zakończenie (akapit 3.): Jaką muzykę wolą młodzi ludzie? Czy współczesną młodzież interesuje muzyka poważna?
Teza to twierdzenia, do którego ustala się argumenty. Natomiast argument jest wypowiedzią na poparcie swojego/czyjegoś stanowiska. W przygotowaniu własnego zdania wzoruj się na tekście z polecenia.