Kolorystyka filmu | Znaczenie/funkcja |
czerń | – noc;– zniszczenie;– żałoba;– śmierć;– ciemność;– grzech;– rezygnacja;– zło;– tajemniczość;– zwątpienie; |
brąz | – zagrożenie;– brak poczucia bezpieczeństwa;– niepewność;– brzydota;– niewrażliwość;– zniechęcenie;– depresja;– rozkład;– starość;– bieda; |
żółć | – ziemia i płody;– delikatność;– ambicja;– intelekt;– wiedza;– natchnienie;– niestałość;– obłęd;– rozkład;– choroba;– wyniosłość; |
czerwień | – przykucie uwagi;– zwrócenie uwagi na symbole: barszcz gotowany przez Alonę, jabłka upadające na podłogę podczas zabójstwa Lizawiety, suknia Soni, krew;– kolor życia;– ogień;– energia;– wojna;– niebezpieczeństwo;– agresja;– namiętność;– impulsywność;– młodość;– witalność;– znaczenie w chrześcijaństwie: ofiara, męczeńska śmierć; |
kontrast | – oświetlenie pojedynczych detali, np. palec, nos ucho, reszta kardy jest ciemna;– przykucie uwagi;– podkreślenie istotnych elementów;– wywołanie niepokoju i niepewności; |
jasne barwy | – postać Soni;– podkreślenie istotnej roli postaci;– symbol nadziei; |
Kolorystyka filmu jest ciemna, kadry w większości są czarne, tło jest brązowo–żółte. Pojawiają się również elementy w kolorze czerwonym. Taki wybór balety barw jest celowy, ponieważ wiąże się z szerokim symbolicznym znaczeniem istotnym dla treści filmu.
Kontrast to uwydatnienie różnicy poprzez zestawienie ze sobą przeciwieństw, np. pojęć, cech, kolorów, światła, postaci. Służy zwróceniu uwagi lub uwydatnieniu.
Za pomocą jasnych barw została ukazana postać Soni. Podkreśla to jej istotną rolę dla Raskolnikowa oraz nadaje jej symbolikę nadziei.