Liczba dziewcząt na początku roku – dLiczba chłopców na początku roku – (d – 4) Liczba dziewcząt w II semestrze – d + 3Liczba chłopców w II semestrze – (d – 6) |
W II semestrze dziewcząt było 2 razy więcej niż chłopców: d + 3 = 2 (d – 6)
Teraz rozwiążmy równanie:
d + 3 = 2 (d – 6)
d + 3 = 2d – 12 | - 3
-d = -15 |
(-1)
d = 15
liczba dziewcząt w II semestrze: 15 + 3 = 18
liczba chłopców w II semestrze: 15 – 6 = 9
liczba osób w całej klasie: 18 + 9 = 27
Przeczytaj uważnie tekst i wyciągnij z niego istotne do rozwiązania informacje. Musisz skonstruować równanie na podstawie tekstu, to znaczy: jeśli liczba dziewcząt to d, a było ich o 4 więcej niż chłopców, to chłopców było d – 4. W II semestrze do klasy przybyły 3 dziewczynki, czyli było ich d + 3, natomiast ubyło 2 chłopców, czyli d – 4 – 2 = d – 6. Jeśli więc teraz dziewcząt w klasie jest 2 razy więcej niż chłopców, to znaczy, że liczba dziewczynek jest dwa razy większa niż liczba chłopców: d + 3 = 2(d – 6).