W 1922 r. sejm podjął decyzję o budowie portu w Gdyni, ponieważ Polacy potrzebowali portu, żeby sprzedawać towary za granicę, a Niemcy utrudniali im korzystanie z portu w Gdańsku.
Po I wojnie światowej Gdańsk został ogłoszony Wolnym Miastem, czyli nienależącym do żadnego państwa. Jednakże Niemcy utrudniali Polakom prowadzenie handlu w porcie w Gdańsku, dlatego sejm zadecydował o zbudowaniu nowego portu – w Gdyni.
Po I wojnie światowej na mocy traktatu wersalskiego Gdańsk został ogłoszony Wolnym Miastem, czyli nienależącym do żadnego państwa, lecz pozostający pod protektoratem Ligi Narodów. Polacy mieli jednak utrudniony dostęp do portu, co stało się dotkliwym problemem podczas wojny polsko-bolszewickiej w 1920, kiedy została zablokowana możliwość przeładunku broni. Sytuacja ta uświadomiła Polakom, że posiadanie własnego portu jest gwarancją funkcjonowania niepodległego państwa i jego rozwoju gospodarczego.