Temat: Lektury szkolne – czy obowiązek może być przyjemnością?
Teza: „[…] lektury szkolne wcale nie muszą być zmorą dla nas, uczniów”.
Argumenty: czytanie książek jest miłą rozrywką; lektury poszerzają horyzonty i pogłębiają wiedzę z różnych dziedzin; książka rozwija wyobraźnię człowieka; czytanie książek pozwala na utożsamianie się z problemami bohaterów.
Podsumowanie: „Książkę uważam za swego przyjaciela […] może ciekawszy i lepszy świat”. Podsumowanie obejmuje dwa ostatnie akapity rozprawki. Jest zwieńczeniem przedstawionych wcześniej informacji i zawiera powtórzenie tezy postawionej w pierwszej części rozważań.
Podkreślone słownictwo: twierdzę z całym przekonaniem; uważam, że; postaram się to uzasadnić na przykładach; twierdzę, że; nie sposób pominąć; kończąc moją pracę.
Rozprawka to forma wypowiedzi, która zawiera rozważania na dany temat, prezentując różne punkty widzenia.