Niestety nie możemy pomóc Ci w rozwiązaniu tego zadania. Mamy nadzieję, że dasz sobie radę. :) Postaraj się podążać za treścią polecenia. Podpowiedzi znajdziesz także w wyjaśnieniu napisanym przez Eksperta do spraw języka polskiego.
Przykładowe rozwiązanie:
Moim zdaniem obrazy mogą prowadzić dialog z literaturą. Obraz Chełmońskiego „Bociany” przedstawia sielankowy obraz — dwóch mężczyzn, najprawdopodobniej ojciec i syn znajdują się na łące, oglądają z zaciekawieniem lecący klucz ptaków, a w tle widać krowy, do których zapięty jest pług. W oddali natomiast dostrzec można chłopską wioskę. Trawa na łące jest intensywnie zielona i porośnięta kwieciem, co sugeruje, że jest to okres wiosenny. Obraz ten jest pozytywny i może korespondować z opisem krajobrazu, jaki pojawia się w powieści „Chłopi” W. Reymonta.
Wspomniana powieść opisuje życie i trudy polskich chłopów z końca XIX w. Ta grupa społeczna zamieszkiwała obszary wiejskie, zajmowała się uprawą ziemi i tworzyła małe, lecz powiązane silnymi więzami społeczności. Scena przedstawiona na obrazie Chełmońskiego, a także zarys akcji i charakterystyka chłopów z powieści Reymonta ukazuje, że obrazy mogą prowadzić dialog z literaturą — w tym przypadku mamy do czynienia z podobnymi motywami.
By wykonać to zadanie, wybierz jeden spośród obrazów znajdujących się na stronach 171–184. Następnie zastanów się, jaki motyw zostały na obrazie przedstawiony. Gdy tego dokonasz, postaraj się odszukać tekst, który będzie nawiązywał do motywu, jaki został zaprezentowany na wybranym obrazie. Opisz podobieństwa, różnice, a także co zostało opisane zarówno przez tekst i obraz. Następnie napisz, jak te dwa teksty kultury nawiązują do siebie, poprzez ukazaną w nich treść np. wybrany obraz pokazuje, jak wyglądały walki powstańców w Warszawie w okresie II Wojny Światowej, natomiast tekst może opisywać walki z okresu powstania styczniowego – możesz wtedy dokonać porównania – motyw jest podobny, motywacja bohaterów wydarzeń również, a jednak dostrzegalne są różnice, jakie? Swoje wnioski zapisz.