Dramat romantyczny ma:
– głównego bohatera o skomplikowanym życiu wewnętrznym, którego rzeczywistość nie zadowala,
– świat fantastyczny, który przejawia się nie tylko w bohaterach o nieznanym statusie ontologicznym, ale również w nierealistycznych wydarzeniach i cudach)
– synkretyzm: pieśni walejdoty, epickość dialogów i dramat romantyczny (Konrad Wallenrod)
– złamanie reguły trzech jedności (miejsca, akcji, czasu): Kordian znajduje się na Mont Blanc i wraca do Polski na chmurze
– fragmentaryczność: akcja zostaje podzielona i informacje czytelnik dostaje fragmentarycznie (Konrad Wallenrod)
– kompozycja otwarta: nie dowiadujemy się co dzieje się z Kordianem – czy przeżywa?
W tym zadaniu dokonaj opisu wszystkich zjawisk wymienionych w zadaniu.
Synkretyzm – łączenie wielu cech (gatunków, rodzajów)
Jedność miejsca, akcji, czasu – antyczna zasada poetyki Arystotelesa, która teoretycznie powinna być stosowana w dramatach teatralnych
Fragmentaryczność – informacje są podawane czytelnikowi tak, jak puzzle – sam musi dokonać ich ułożenia dla dobra całej historii
Kompozycja otwarta: nie wiadomo co dzieje się z bohaterem – nie wszystkie wątki zostają zamknięte.