Składniki aktu komunikacji:
1.Nadawca – Ewa, odbiorca – Ania, kontakt – koleżanki rozmawiają telefonicznie (kanał pośredni), kontekst – dwie przyjaciółki dyskutują o swoich problemach, komunikat – Ewa informuje Anię o szlabanie na niewysokie oceny, kod – język polski,
2.Nadawca – uczeń, odbiorca – dyrekcja szkoły, komunikat – uczeń prosi o nową legitymację szkolną, kod – język polski, kontakt – brak widzenia się i słyszenia przez uczestników komunikacji, kontekst – podanie do dyrekcji jest obowiązkiem w przypadku zniszczenia legitymacji,
3.Nadawca – prezenter radiowy, odbiorca – słuchacze, kontakt – odbiorca może słyszeć nadawcę, nadawca nie ma kontaktu z odbiorcą, komunikat – aktualna prognoza pogody, kod – mówiony język polski, kontekst – regularnie emitowane radiowe prognozy pogody,
4.Nadawca – kibice, odbiorca – kibice przeciwnej drużyny i wszyscy, którzy przechodzą obok napisu, komunikat – informacja o tym, która drużyna jest najlepsza, kontakt – odbiorca i nadawca mogą się nie znać, kontekst – deklarowanie sympatii przez kibiców drużyn piłkarskich, kod – język polski
5.Nadawca i odbiorca nieznani, komunikat – lista spraw do załatwienia, kontakt – pośredni, np. kartka na lodówce lub SMS, kontekst – notowanie spraw, by ich nie zapomnieć, kod – język polski pisany,
6.Nadawca – Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, odbiorca – czytelnicy, komunikat – przekazanie informacji o nieszczęśliwej miłości, kontakt – nadawca i odbiorca nie pozostają ze sobą w kontakcie, kanałem jest tomik wierszy, kod – język polski pisany (poetycki) wspólny nadawcy i odbiorcy, kontekst – poetka opisuje uczucia związane z rozstaniem.
Akt komunikacyjny to proces, w którym dochodzi do wymiany informacji pomiędzy nadawcą a odbiorcą.
Nadawca – osoba, wysyłająca komunikat. To on rozpoczyna cały proces i podejmuje działania w celu nadawania komunikatu. Decyduje o formie i sposobie kodowania.
Odbiorca – osoba, która odbiera komunikat. Dokonuje jego dekodowania, może na niego zareagować.
Komunikat – treść, którą przekazuje nadawca do odbiorcy.
Kontakt – porozumienie pomiędzy nadawcą a odbiorcą.
Kontekst – sytuacja komunikacyjna; rzeczywistość.
Kod – język wypowiedzi.