Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – Rozwiń problem na podstawie znanych ci problemów etycznych. Pamiętaj o tezie lub hipotezie do swojej rozprawki oraz określ swoje stanowisko.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Przedstaw swój pierwszy argument. Uzasadnij w jaki sposób udowadnia on twoją tezę. (Dlaczego Raskolnikow może być przykładem na okrucieństwo ludzi, lub dlaczego nie może być?)
(akapit 3.) – Przedstaw swój argument. Uzasadnij w jaki sposób udowadnia on twoją tezę. (W jaki sposób natura człowieka przebija się w swoim okrucieństwie/dobru?)
(akapit 4.) – Podaj swój trzeci argument lub kontrargument. Odwołaj się do swoich uczuć związanych z przedstawioną sytuacją w literaturze.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
ROZPRAWKA MATURALNA
POZIOM PODSTAWOWY
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Natura człowieka jest okrutna.Stanowisko: W swojej pracy postaram się udowodnić, że natura człowieka jest okrutna. Hipoteza: Należy rozważyć, czy natura człowieka jest okrutna.Stanowisko: Postaram się rozważyć, czy natura człowieka jest okrutna. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą– popełniane zbrodnie (F. Dostojewski, Zbrodnia i Kara);– popełniane zbrodnie na rzecz władzy (W. Szekspir, Makbet);– okrucieństwo systemu (M. Bułhakow, Mistrz i Małgorzata, G. Orwell, 1984). Rozprawka z hipotezą– popełniane zbrodnie (F. Dostojewski, Zbrodnia i Kara);– popełniane zbrodnie na rzecz władzy (W. Szekspir, Makbet);– walka wbrew naturalnemu egoizmowi (A. Camus, Dżuma: dr Rieux). | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | – Raskolnikow, Makbet;– polifoniczność;– druga połowa XIX w.;– pozytywizm;– okrucieństwo systemu carskiego;– nihilizm. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenieRozprawka z hipoteząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – kontrargument 1.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | Postaram się rozważyć…, zacznę od…, Przykładem nieudanej asymilacji jest…, Taka sytuacja została przedstawiona w…, Z drugiej strony należy pamiętać o… | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |