Doświadczenie 1:
Obserwacja:
Sód zaczyna się rozpuszczać, tworzy kulkę, która pływa po powierzchni wody, wydziela się bezbarwny, bezwonny gaz. Potas również zaczyna się rozpuszczać, ale energia wydzielona podczas procesu jest tak duża, że wydzielający się wodór ulega zapłonowi.
Wnioski:
Aktywność chemiczna litowców rośnie wraz ze wzrostem ich liczby atomowej.
Doświadczenie 2:
Wnioski:
Aktywność fluorowców maleje wraz ze wzrostem ich liczby atomowej.
Doświadczenie 3:
Obserwacja:
Sód rozpuszcza się, tworzy kulkę, która pływa po powierzchni wody, wydziela się bezbarwny, bezwonny gaz. Z magnezem brak reakcji.
Wnioski:
Aktywność chemiczna metali trzeciego okresu maleje wraz ze wzrostem ich liczby atomowej.
Aktywność chemiczna metali grup głównych rośnie w dół grupy i maleje w okresie (metale tego samego okresu z grupy 1 są bardziej aktywne od metali z grupy 2). Aktywność chemiczna fluorowców maleje w dół grupy, jest to związane ze zmniejszającą się elektroujemnością pierwiastków.