SIEĆ DROGOWA:
Największa gęstość dróg w Polsce występuje na terenach silnie zurbanizowanych i gęsto zaludnionych, z kolei najmniejsza gęstość dróg jest charakterystyczna dla obszarów o niskim poziomie urbanizacji oraz słabo zaludnionych.
Największa gęstość dróg – województwa: śląskie, małopolskie, świętokrzyskie.
Najmniejsza gęstość dróg – województwa: lubuskie, zachodnio-pomorskie, warmińsko-mazurskie, podlaskie.
SIEĆ KOLEJOWA:
Największa gęstość sieci kolejowej w Polsce występuje w województwach południowo-zachodnich (dolnośląskie, opolskie, śląskie), natomiast najmniejsza gęstość sieci kolejowej jest charakterystyczna dla obszarów wschodnich (województwa lubelskie i podlaskie).
Czynniki wpływające na zróżnicowanie przestrzenne sieci drogowej i kolejowej w Polsce:
- poziom urbanizacji – im wyższy poziom urbanizacji, tym gęstość dróg jest większa;
- gęstość zaludnienia – im większa gęstość zaludnienia, tym gęstość dróg jest większa;
- poziom rozwoju przemysłu – im wyższy poziom rozwoju przemysłu, tym gęstość dróg jest większa;
- przeszłość historyczna (np. przynależność do danego zaboru) – gęstość sieci kolejowej na terenach dawnych zaborów pruskiego i austriackiego jest większa niż na obszarze dawnego zaboru rosyjskiego.
Urbanizacja jest to proces rozwoju miast. Obejmuje powstawanie nowych miast oraz rozwój tych już istniejących.