Uwolnienie od lodu wód Oceanu Arktycznego zwłaszcza u wybrzeży Kanady i Alaski umożliwi utworzenie nowego szlaku morskiego skracającego żeglugę między Atlantykiem a Pacyfikiem (zamiast przepływać przez Kanał Panamski).
Ocieplenie klimatu i topnienie lodowców w regionie Arktyki może mieć wpływ na rozwój żeglugi morskiej w tym obszarze na kilka sposobów. Po pierwsze, zmniejszenie lodowatości na morzach Arktycznych może stworzyć nowe możliwości żeglugowe dla statków handlowych, co może skrócić czas transportu i zwiększyć możliwości handlowe między krajami znajdującymi się wokół Oceanu Arktycznego. Po drugie, zmniejszenie ilości lodu na morzu może ułatwić eksploatację zasobów naturalnych, takich jak ropa naftowa, gaz ziemny i minerały, co może prowadzić do dalszego rozwoju przemysłu wydobywczego w regionie. Jednakże zwiększony ruch statków w obszarze Arktyki wiąże się również z wyzwaniami i ryzykiem, takimi jak wzrost liczby wypadków morskich, zanieczyszczenie środowiska morskiego, ryzyko kolizji z lodowcami oraz zagrożenie dla tamtejszej populacji zwierząt morskich. W związku z tym konieczne jest opracowanie odpowiednich zasad regulujących żeglugę w regionie Arktyki w celu minimalizacji szkód ekologicznych i ochrony tamtejszych ekosystemów morskich.