Historia traktowana ogólnie, jako nauka o przeszłości, jest terminem bardzo szerokim. Opiera się ona na opracowywaniu od podstaw i krytyce źródeł historycznych, czyli pozostałości przeszłości, które mogą poszerzyć naszą wiedzę na temat danej epoki czy zagadnienia. Nieraz do poprawnej interpretacji źródeł potrzebna jest szeroka wiedza z innej dyscypliny naukowej bądź inna umiejętność konieczna do odszyfrowania zawartej w źródle mądrości – stąd historia często korzysta z tzw. nauk pomocniczych. Wyniki interpretacji źródeł, a także syntezy wynikającej z dedukcji, łączenia faktów i wnioskowania naukowego zawarte są w historiografii – ogóle prac historycznych. Historia jako przedmiot szkolny jest efektem żmudnych prac historyków badających dzieje ludzkości.
Podstawą w poznawaniu dziejów i zgłębianiu wiedzy historycznej jest poznanie i prawidłowe rozróżnianie pojęć, a także wiedza na temat, w jaki sposób badacze dowiadują się faktów na temat przeszłości.