Fragmenty:
– należy zapewne do świata istot wyższych, doskonałych, ale mimo swojej doskonałości nie jest wolna od cierpienia i ziemskich udręk,
– jest pogrążona w głębokim smutku, niczym biblijnym Hiob, którego rozpacz zdaje się nie mieć końca,
– Geniusz, postać ze świata mitów. Ale i on pozostaje bezczynny, jakby zastygł w smutku i braku nadziei,
– przedmioty te wskazują na liczby, czas, rozum w służbie czynów, lecz brakuje im wiary w jakąkolwiek możliwość zmian,
– pies popadł w stan inercji, jaki towarzyszy wszystkim i wszystkiemu,
– [nietoperz] zdaje się należeć do świata, który się nie zatrzymał,
– czy mamy zatem stan rozpaczy tak wielkiej, że nic nie jest w stanie tego zmienić?
– rozpacz rozumu, a może alegoria artysty, który nie widzi przed sobą przyszłości, jest niezdolny do tworzenia, wyczerpał wszystkie możliwości?
Autorka wykorzystała porównania, wyliczenia, pytania retoryczne, przenośnie.
Niektóre fragmenty tekstu są interpretacją elementów grafiki. Odszukaj te fragmenty i wskaż, jakimi środkami językowymi posłużyła się autorka.