| Środki językowe | Przykłady | Funkcja |
| czasowniki w 1 os. l.m. | „spotykamy się”, „czujemy się”, „uczestniczymy”, „zapytajmy” | podkreślają zaangażowanie mówiącego, budują więź między mówiącym a słuchaczami |
| cytaty | – „...zawiera się w trzech jakże znaczących słowach: »Uczestnictwo– postęp – pokój«”– „stwierdzając, iż »młodzi i pokój idą razem«,powiedziałem tam między innymi: »Przyszłość [...] ludzkości zależy w sposób szczególny o podstawowych wyborówmoralnych, których mają dokonać ludzie młodego pokolenia«” | odwołanie się do wypowiedzianych wcześniej poglądów potwierdza wiarygodność osoby mówiącej |
| powtórzenia | – „...trzy podstawowe wartości, trzy cele [...]”– „w szkole waszychrodzin, waszych wspólnot, waszych narodów – w szkole Kościoła...”– „macie być ludźmi »czyniącymi pokój«, [...] macie być ludźmi czyniącymi pokój, a zatem zaangażowanymi [...]” | zwracają uwagę na istotne kwestie,eksponują najważniejsze treści |
| przenośnie, epitety | „zdrowa rodzina”, „w wymiarze międzyludzkim”, „wspólnota wartości”,„w szkole waszych rodzin”, „cywilizacji miłości”, „pokój i młodzi idą razem” | przykuwają uwagę,oddziałują na wyobraźnię słuchaczy |
| pytania retoryczne | „Ale czy tylko przez język?” „Zapytajmy teraz, co to znaczy: uczestniczyć?” | skłaniają do refleksji |
| wykrzyknienia | „Witajcie znowu!”„Jakże bogate znaczeniowo jest dla chrześcijanina słowo uczestnictwo!” | podkreślają emocje osoby mówiącej |
Celem mówcy było skłonienie słuchaczy do przemyśleń, refleksji na temat przyszłości, a także pobudzenie do konkretnych działań na rzecz budowania „cywilizacji miłości”.