Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia!
WSTĘP
(akapit 1.)
Jak – twoim zdaniem – wpływa szkoła na życie młodego człowieka?
Czy to negatywny, czy pozytywny wpływ?
Na podstawie jakiej lektury obowiązkowej możesz poprzeć swoją tezę?
Na podstawie jakiego innego tekstu literackiego jesteś w stanie udowodnić swoje zdanie?
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.)
Odwołaj się do przytoczonego fragmentu lektury.
Wykorzystaj argument wynikający z fragmentu.
Określ wpływ szkoły na bohaterów zamieszczonego tekstu.
Jaki jest ten wpływ? Które momenty w lekturze to potwierdzają?
(akapit 3.)
Odwołaj się do przytoczonego całości lektury.
Wybierz wydarzenie, które poprze twoją argumentację.
Określ wpływ szkoły na bohaterów zamieszczonego tekstu.
Jaki jest ten wpływ? Które momenty w lekturze to potwierdzają?
(akapit 4.)
Odwołaj się do wybranego tekstu literackiego.
Wybierz tekst literacki, który pasuje do treści rozprawki i poprze twoją argumentację.
Określ wpływ szkoły na bohaterów zamieszczonego tekstu.
Jaki jest ten wpływ? Które momenty w lekturze to potwierdzają?
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
Na zakończenie w skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś.
| ROZPRAWKAZasady oceniania (na podstawie wytycznych egzaminacyjnych) | |
| Realizacja tematu wypowiedzi | – Forma wypowiedzi: rozprawka z tezą.– Elementy do uwzględnienia: lektura obowiązkowa (Syzyfowe prace Stefana Żeromskiego – fragment i całość)inny tekst literacki (np. Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela Henryka Sienkiewicza).– Problem do rozważenia: Jaki wpływ może mieć szkoła na życie młodego człowieka? |
| Elementy retoryczne | – Twoje argumenty powinny odwoływać się do faktów, logiki i emocji.– Swoją argumentację rozpocznij od lektury obowiązkowej. – Zilustruj je konkretnymi przykładami:Syzyfowe praceProtestujące kobiety uważają, że uczęszczanie do szkoły, w której dzieci nie uczą się polskiego, jest marnowaniem czasu. Co więcej, nauczanie pieśni w języku rosyjskim uważają za szkodliwe.Syzyfowe praceW szkole prowadzonej przez władze rosyjskie niszczy się świadomość narodową ucznia. Uczniowie, którzy chcą zachować polskość, są nękani, a uczniowie zrusyfikowani – faworyzowani.Z pamiętnika poznańskiego nauczycielaOgrom materiału i presja wywierana na uczniach są przytłaczające. Szkoła kojarzy się z cierpieniem, odbiera wszelką radość życia. Rygor placówki prowadzi do choroby i śmierci bohatera. |
| Kompetencje literackie i kulturowe | – Wybrane przez Ciebie informacje z książek muszą bezpośrednio odnosić się do Twojej tezy i wspierać Twoje zdanie. |
| Kompozycja tekstu | – Twoja rozprawka powinna zawierać minimum 4 akapity, każdy z nich musi być graficznie wyodrębniony. |
| Styl | oficjalny |
| Pamiętaj, że Nauczyciel, sprawdzając Twoją pracę, zwróci także uwagę na: język wypowiedzi, ortografię oraz interpunkcję. | |