– WSTĘP
wprowadzenie: Szkoła zawsze wywierała wpływ na życie uczniów, którzy do niej uczęszczali.
teza: Szkoła ma negatywny wpływ na życie młodego człowieka.
– ROZWINIĘCIE – uzasadnienie tezy
1. a) argument sformułowany na podstawie załączonego fragmentu: Uczęszczanie do szkoły, w której niczego się nie można nauczyć, jest marnotrawstwem czasu.
b) przykład: załączony fragment, skargi na Wiechowskiego.
2. a) argument sformułowany na podstawie innego fragmentu lektury: W szkole prowadzonej przez obcą władzę manipuluje się uczniami, niszczy ich osobowość.
b) przykład: rusyfikacja uczniów, faworyzowanie uczniów, którzy ulegli rusyfikacji.
3. a) argument sformułowany na podstawie odwołania do innego tekstu literackiego: Szkoła odbiera radość życia, powoduje cierpienie.
b) przykład: uczeń żyjący nieustannie pod presją, zbyt surowy system.
– ZAKOŃCZENIE
nawiązanie do tezy: jak wynika z zaprezentowanych argumentów, szkoła ma zły wpływ na życie młodego człowieka.
wnioski: szczególnie negatywnie wpływały na młodego człowieka szkoły prowadzone przez obce władze oraz szkoły surowe, w których dominował rygor.
Plan rozprawki pozwoli ci lepiej zorganizować pracę nad nią.