Napisz interpretację wiersza Zielony erotyk Anny Tomaszewski. W swojej pracy zwróć uwagę na wizję miłości oraz środki stylistyczne. Jaki jest stosunek poetki do tradycji liryki erotycznej?
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – Wprowadź w temat. Postaw tezę interpretacyjną, że wiersz dotyczy miłości cielesnej, w której kobieta nie do końca czuje się spełniona.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Przedstaw wizję miłości w wierszu. Zapisz, że chodzi tutaj przede wszystkim o miłość cielesną. Wiersz dotyczy dotyku zbliżenia dwojga ludzi, z tym, że kobieta chciałaby, aby Wszystko odbywało się wolniej.
(akapit 3.) – Omów środki stylistyczne w utworze.
(akapit 4.) – Zwróć uwagę, że wiersz jest erotykiem. Jest to gatunek uprawiany od zawsze. Zazwyczaj jednak dotyczył osłabienia piękna kobiecego ciała. Tutaj wypowiada się kobieta, która nie do końca jest zadowolona z intymności – chciałaby więcej.
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do motywów, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Koncepcja interpretacyjna | Wiersz opisuje zbliżenie miłosne z perspektywy kobiety. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie tezy interpretacyjnej | W uzasadnieniu stanowiska powołaj się na teksty i argumenty, które zapisano w rozwiązaniu.Twoje argumenty muszą być powiązane z tekstem poetyckim, muszą wynikać z analizy formy lub/i treści tekstu. | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | Środki stylistyczne.– pierwszy wers – powtórzenie,– 3 zwrotka – metafora – zmysłowość porównania do czytania wierszy,– ostatni wers – wykrzyknienie. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstępAkapit 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | Stosuj słownictwo:wynika z tego, możemy zatem wywnioskować, jak powiedziano wcześniej, kontynuując myśl, podsumowując, przechodząc do kolejnego zagadnienia, z drugiej strony. | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Ćwiczenie 3.
160