Napisz pracę na temat ciała w poezji. Odwołaj się do: Omów temat, odwołując się do Nogi Peipera, Lustra Poświatowskiej oraz wierszy barokowych – Na oczy królewny angielskiej Naborowskiego i Cuda miłości Morsztyna.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – Wprowadź w temat. Wskaż, że w literaturze ciało ludzkie przedstawiane było na różne sposoby.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Odwołaj siędo wiersza Noga. Zwróć uwagę na awangardowo gość, czyli nowoczesność utworu. Skup się na koncepcie.
(akapit 3.) Odwołaj się do wiersza Lustro. Skup się na sposobie postrzegania własnego ciała przez kobietę. Odwołaj się do nawiązania do mitu o Narcyzie.
(akapit 4.) – wiersze barokowe – Przy omawianiu tego typu utworów skup się głównie na tym, że należały do nurtu baroku dworskiego i opierały się na koncepcie.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do utworów, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Motyw ciała ludzkiego może być przedstawiany w literaturze na różne sposoby.Stanowisko: Ujęcie motywu ciała ma związek z czasami, w których powstał utwór. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | W uzasadnieniu stanowiska powołaj się na teksty i argumenty, które zapisano w rozwiązaniu. | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | – Noga – wiersz należący do nurtu Awangardy Krakowskiej.– Lustro – reinterpretacja mitu o Narcyzie.– wiersze barokowe – konceptualizm, barok dworski.. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstępAkapit 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | Stosuj słownictwo:wynika z tego, możemy zatem wywnioskować, jak powiedziano wcześniej, kontynuując myśl, podsumowując, przechodząc do kolejnego zagadnienia, z drugiej strony. | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Ćwiczenie 3.
160