Napisz pracę, w której odpowiesz na pytanie, dlaczego współcześni autorzy sięgają po parabolę. Odwoła się do Procesu Franza Kafki oraz opowiadania Z legend dawnego Egiptu Bolesława Prusa.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – Rozważ, czym jest parabola. Postaw tezę, że dzięki niej autorzy potrafią pokazać treści, które trudne byłyby do ujęcia wprost.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Odwołaj się Procesu Kafki. Wskaż, że człowiek uwikłany był w konflikt z prawem bez swojej wiedzy. Niszczył on jego psychikę, nie pozwalał funkcjonować normalnie. Aparat sprawiedliwości wcale nie był sprawiedliwy. Przytłaczał człowieka. Skazaniec nie miał możliwości powrotu do normalnego życia. Powieść jest więc parabolą totalitarnego systemu władzy.
(akapit 3.) – Z legend dawnego Egiptu – Dzięki zastosowaniu paraboli Prus mógł pokazać dwa modele rządzenia i potępić jeden z nich. Chodzi tu oczywiście o totalitaryzm. Być może nie mógłby napisać w tej noweli, ponieważ panowała wtedy cenzura. Prus mieszkał w zaborze rosyjskim.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 4.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Dzięki paraboli można pokazać treści, które są trudne do ujęcia wprost.Stanowisko: Parabola w utworach literackich ma najczęściej związek z motywem władzy totalitarnej. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | W uzasadnieniu stanowiska powołaj się na teksty i argumenty, które zapisano w rozwiązaniu. | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | – Proces – powieść parabola,– Z legend dawnego Egiptu –nowela, kostium historyczny. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstępAkapit 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | Stosuj słownictwo:wynika z tego, możemy zatem wywnioskować, jak powiedziano wcześniej, kontynuując myśl, podsumowując, przechodząc do kolejnego zagadnienia, z drugiej strony. | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Ćwiczenie 3.
160