Napisz pracę na temat postaw człowieka wobec prawa. Odwołaj się do wybranych utworów literackich (np. Konrad Wallenrod z powieści poetyckiej Adama Mickiewicza, Kordian z dramatu Juliusza Słowackiego, Raskolnikow ze Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego, Jim z powieści Josepha Conrada, Józef K. z Procesu.) XW swojej wypowiedzi zwróć uwagę na przyczyny konfliktu z prawem, to, jak wpłynął na psychikę bohatera, jak funkcjonuje aparat sprawiedliwości oraz czy skazaniec może wrócić do normalnego życia.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – Rozważ, czym jest prawo. Postaw tezę, że podejście do niego przybierać może różne formy.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Odwołaj się Procesu Kafki. Wskaż, że człowiek uwikłany był w konflikt z prawem bez swojej wiedzy. Niszczył on jego psychikę, nie pozwalał funkcjonować normalnie. Aparat sprawiedliwości wcale nie był sprawiedliwy. Przytłaczał człowieka. Skazaniec nie miał możliwości powrotu do normalnego życia.
(akapit 3.) – Konrad Wallenrod – bohater wchodzi w konflikt z prawem, aby ratować swoją ojczyznę. Nie istnieje coś takiego, jak aparat sprawiedliwości. Po dokonanej zbrodni bohater nie może wrócić do normalnego życia.
(akapit 4.) – Zbrodnia i kara – bohater dokonuje zbrodni, aby sprawdzić, czy jest w stanie być ponad prawem czy istnieje zbrodnia doskonała. Wpływa to jednak destrukcyjnie na jego psychikę, przez co nie potrafi dalej funkcjonować normalnie. Ostatecznie się przyznaje. Staje się to dla niego oczyszczeniem i może powrócić do normalnego życia.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Podejście do prawa może przebierać różne formy.Stanowisko: Teksty kultury pokazują, że podejście do prawa zależy od epoki. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | W uzasadnieniu stanowiska powołaj się na teksty i argumenty, które zapisano w rozwiązaniu. | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | – Proces – powieść parabola,– Konrad Wallenrod – powieść poetycka,– Zbrodnia i kara – powieść psychologiczna. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstępAkapit 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | Stosuj słownictwo:wynika z tego, możemy zatem wywnioskować, jak powiedziano wcześniej, kontynuując myśl, podsumowując, przechodząc do kolejnego zagadnienia, z drugiej strony. | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Ćwiczenie 3.
160