Zastanów się, jakie podobieństwa i różnice są u postaci w treści zadania. Następnie
Niestety nie możemy pomóc Ci w rozwiązaniu tego zadania. Zależy nam, abyś samodzielnie pisała/pisał formy wypowiedzi. Dzięki takiej postawie łatwiej będzie Ci w czasie egzaminu. Mamy nadzieję, że dasz sobie radę. Postaraj się podążać za treścią polecenia. Podpowiedzi znajdziesz także w wyjaśnieniu napisanym przez Eksperta do spraw języka polskiego.
WSTĘP
(akapit 1.) – w tym akapicie przedstaw główne informacje na temat wybranych postaci (Jakich utworów są bohaterami? Kim są?)
(akapit2.) – w tym akapicie dokonaj opisu pierwszego bohatera, Kurtza. Przedstaw szczegółowy opis postaci, opisz jego zewnętrzne i wewnętrzne cechy. Czym się charakteryzuje pod względem wyglądu, jak i osobowości? (wymień jej cechy poparte przykładami, cytatami);
(akapit3.)– w tym akapicie dokonaj opisu drugiego bohatera, Makbeta. Przedstaw szczegółowy opis postaci, opisz jego zewnętrzne i wewnętrzne cechy. Czym się charakteryzuje pod względem wyglądu, jak i osobowości? (wymień jej cechy poparte przykładami, cytatami;
(akapit 4.) – w tym akapicie dokonaj porównania obu postaci, wymień podobieństwa oraz różnice, jakimi się cechują.
ZAKOŃCZENIE
(akapit5.)– w tym akapicie dokonaj oceny obu postaci.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Koncepcja porównania utworów | Kurtz oraz Makbet to bohaterowie dwóch różnych utworów. Pierwszy z nich, Kurtz to postać mikropowieści Josepha Conrada, Jądro ciemności. Natomiast Makbet jest głównym bohaterem dramatu Szekspira. Wymienione postaci, choć osadzone w odmiennych czasach łączy wiele wspólnego. | 9 – określenie problemu zgodne z tekstem i pełne6 – określenie problemu zgodne z tekstem, ale niepełne3 – określenie problemu częściowo zgodne z tekstem0 – brak określenia problemu lub problem niezgodny z tekstem. |
Uzasadnienie tezy interpretacyjnej | W obliczu własnych korzyści bohaterowie są w stanie poświęcić życie innych;Kierują nimi egoistyczne pobudki;Motywy działania postaci Makbet – zdobycie władzy, Kurtz – bogacenie się,Obie postaci przechodzą przemianę wewnętrzną. | 12 – uzasadnienie trafne, pogłębione8 – uzasadnienie trafne, ale niepogłębione4 – uzasadnienie częściowo trafne 0 – brak trafnych argumentów uzasadniających interpretację porównawczą. |
Poprawność rzeczowa | Posługiwanie się poprawnie cytatami, które będą potwierdzeniem treści;Unikanie powtórzeń. | 2 – brak błędów rzeczowych.0 – jeden błąd lub więcej błędów rzeczowych |
Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstęp Akapit. 2. – charakterystyka pierwszego bohatera. Akapit 3. – charakterystyka drugiego bohatera. Akapit 4. – porównanie obu bohaterów. Akapit 5. – zakończenie, ocena obu postaci. | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego. |
Spójność lokalna | Sformułowania pomocne podczas pisania:Różniły ich…Wspólną cechą bohaterów jest…Łączy ich…X wyróżnia…, natomiast Y charakteryzuje… | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów. | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową 4 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
II. Wyprawa do serca mroku…
Zadanie zagadnienie 9.
141Ćwiczenie ćwiczenie 5.
158