W tym zadaniu musisz przeanalizować scenę rozmowy Czepca z Dziennikarzem z Wesela (Akt I, Scena I). Wypisz, jak bohaterowie postrzegają samych siebie oraz rozmówcę. Pamiętaj, aby odwołać się do cytatów.
Rozpoczynająca dramat Wyspiańskiego scena rozmowy Czepca z Dziennikarzem stanowi podsumowanie sposobu, w jaki autor postrzega relacje chłopstwa i inteligencji. Czepiec, przedstawiciel chłopstwa, postrzega siebie jako osobę zainteresowaną polityką o obeznaną w świecie- A i my tu cytomy gazety/ i śyćko wiemy. Jest dumny ze swoich chłopskich korzeni i wierzy, że jego klasa społeczna ma duży potencjał polityczny- A jak my, to my się rwiemy/ ino do jakiejś bijacki. / Z takich jak my był Głowacki. Tymczasem przedstawiciel inteligencji ma stereotypowe wyobrażenie o chłopstwie i wsi, zbieżne z jej sielankową wersją, przedstawianą często w literaturze- byle polska wieś zaciszna, / byle polska wieś spokojna. Uważa, że jego rozmówcy brakuje wiedzy i wykształcenia, podchodzi do niego z lekkim lekceważeniem –Wiecie choć, gdzie Chiny leżą? Albo Ja myślę, że na waszej parafii/ świat dla was aż dosyć szeroki. Dziennikarz jest zmęczony polityką, którą zajmuje się zawodowo- Otóż właśnie polityków/ mam dość, po uszy, po dzień cały. Uważa się przy tym za eksperta w tej dziedzinie, co wiąże się z jego przekonaniem, że tak prosty człowiek, jak Czepiec nie jest w stanie zrozumieć tej materii. Czepiec początkowo postrzega Dziennikarza jako eksperta, chce się od niego dowiedzieć najnowszych informacji- Cóż tam Panie, w polityce? Jednak reakcja „miastowego” rozwiewa jego złudzenia- zwraca Dziennikarzowi uwagę, że jest on, podobnie jak jego klasa, lękliwy, pozbawiony energii i chęci działania- A, jak myślę, że Panowie/ cen by już mogli mieć/ ino oni nie chcą chcieć. Wypomina mu także jego lekceważące podejście do chłopów –Pon nos obśmiwajom w duchu.
Dziennikarz i Czepiec to postaci należące do odmiennych grup społecznych – inteligencji i chłopstwa. Wspominani w tekście Chińczycy stanowią nawiązanie do toczącego się w momencie powstania Wesela chińskiego powstania bokserów.
Zadanie zagadnienie 9.
141Ćwiczenie ćwiczenie 5.
158