W tym zadaniu przeanalizuj wiersz Kazimierza Wierzyńskiego Na samym dnie. Następnie napisz szkic interpretacyjny, przedstaw w nim jak Kazimierza Wierzyńskiego oraz Joseph Conrad interpretują doświadczenie przez człowieka zła, klęski.
Niestety nie możemy pomóc Ci w rozwiązaniu tego zadania. Zależy nam, abyś samodzielnie pisała/pisał formy wypowiedzi. Dzięki takiej postawie łatwiej będzie Ci w czasie egzaminu. Mamy nadzieję, że dasz sobie radę. Postaraj się podążać za treścią polecenia. Podpowiedzi znajdziesz także w wyjaśnieniu napisanym przez Eksperta do spraw języka polskiego.
WSTĘP
(akapit 1.) – w tym akapicie sformułuj tezę interpretacyjną, uwzględniającą treść polecenia. Zanim stworzysz tezę, przygotuj argumenty, którymi chcesz się posłużyć.
ROZWINIĘCIE
(akapit2.) –w tym akapicie przeanalizuj wiersz Kazimierza Wierzyńskiego Na samym dnie pod względem budowy i treści. Opisz, jak autor postrzega doświadczone przez człowieka „ciemności” – klęski, zła, grozy.
(akapit3.) – w tym akapicie przeanalizuj motyw doświadczenia przez człowieka cierpienia w utworze „Jądro ciemności” Josepha Conrada.
(akapit 4.) – w tym akapicie odwołaj się do przynajmniej 2 kontekstów, na przykład: innego utworu, kontekstu historycznego, kontekstu biograficznego.
ZAKOŃCZENIE
(akapit5.) – w tym akapicie powtórz innymi słowami tezę interpretacyjną oraz odnieś się krótko do swoich najważniejszych argumentów.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Koncepcja porównania utworów | Motyw zła nie jest obcy literaturze. Autorzy na przestrzeni wieków licznie opisywali w swoich dziełach dwie ścierające się w życiu człowieka siły: dobra i zła. Doświadczenie tej drugiej może mieć zarówno pozytywne, jak i negatywne konsekwencje dla jednostki. | 9 – określenie problemu zgodne z tekstem i pełne6 – określenie problemu zgodne z tekstem, ale niepełne3 – określenie problemu częściowo zgodne z tekstem0 – brak określenia problemu lub problem niezgodny z tekstem. |
Uzasadnienie tezy interpretacyjnej | Doświadczenie zła prowadzi do wynaturzeń, nikczemnych działań (sylwetka Kurtza);Może być źródłem przemiany wewnętrznej (Kurtz, Marlow);Doświadczenie ciemności to pozwala na poznanie siebie i prawdy o życiu („Jak odróżnisz przemoc od pychy?”);Jest sprawdzianem człowieczeństwa („A jeśli dokopiesz się źródeł sił…Powiedz, kim jesteś”). | 12 – uzasadnienie trafne, pogłębione8 – uzasadnienie trafne, ale niepogłębione4 – uzasadnienie częściowo trafne 0 – brak trafnych argumentów uzasadniających interpretację porównawczą. |
Poprawność rzeczowa | -Podmiot liryczny to osoba, która zadaje pytania natury egzystencjalnej, tym samym skłania do refleksji na temat doświadczenia zła w życiu człowieka;-Marlow doświadcza podróży inicjacyjnej (w głąb siebie) w wyniku wyprawy do Afryki;-Kurtz ulega złu, ponosi klęskę w walce z „ciemnością”;-kontekst historyczny – doświadczenia II wojny światowej. | 2 – brak błędów rzeczowych.0 – jeden błąd lub więcej błędów rzeczowych |
Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstęp Akapit. 2. – argument 1. Akapit 3. – argument 2. Akapit 4. – argument 3. Akapit 5. – zakończenie. | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego. |
Spójność lokalna | Aby płynnie przechodzić pomiędzy zdaniami i akapitami, możesz posługiwać się na przykład takimi wyrażeniami:Podobnie jak X...W przeciwieństwie do Y...Mimo że dzieli/ łączy ich xyz, to...W porównaniu do...Innymi słowy...Natomiast...W ten sposób twórca Y...Jako przykład można także wskazać.Wskazane argumenty uzasadniają postawioną tezę. | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów. | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową 4 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
III. Jądro ciemności jako utwór modernistyczny
Zadanie zagadnienie 9.
141Ćwiczenie ćwiczenie 5.
158