W tym zadaniu musisz napisać szkic interpretacyjny, w którym porównasz Emmę Bovary oraz Anielę Dulską jako kobiety, żony i matki.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia!
WSTĘP
(akapit 1.) – w tym akapicie sformułuj tezę interpretacyjną, uwzględniającą treść polecenia. Zanim stworzysz tezę, przygotuj argumenty, którymi chcesz się posłużyć.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – w tym akapicie przeanalizuj kreację Anieli Dulskiej w Moralności pani Dulskiej Zapolskiej. Jak możną ją scharakteryzować? Jaką jest kobietą? Jakie ma podejście do norm społecznych? Jaką jest matką i żoną?
(akapit 3.) – w tym akapicie przeanalizuj kreację Emmy Bovary w powieści Pani Bovary Flauberta. Jak można ją scharakteryzować? Jaką jest kobietą? Jakie ma podejście do norm społecznych? Jaką jest matką i żoną?
(akapit 4.) – w tym akapicie porównaj Anielę Dulską oraz Emmę Bovary. Co je łączy, a co dzieli? Pamiętaj, aby odnieść się do co najmniej dwóch kontekstów – innych dzieł literackich, kontekstu historycznego, kontekstu biograficznego.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.) – w tym akapicie powtórz innymi słowami tezę interpretacyjną oraz odnieś się krótko do swoich najważniejszych argumentów.
| Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
| Koncepcja interpretacyjna | Teza interpretacyjna;Aniela Dulska oraz Emma Bovary to interesujące, a przy tym niepozbawione wad bohaterki. Obydwie mierzą się ze społecznymi oczekiwania wobec kobiet oraz z odgrywaniem roli żony i matki – jednak wybory, których dokonują, bardzo się od siebie różnią. | 9 – koncepcja niesprzecznaz utworem, spójna iobejmująca sensyniedosłowne6 – koncepcja niesprzecznaz utworem, ale niespójnai/lub w większościobejmująca znaczeniadosłowne3 – koncepcja częściowosprzeczna z utworem,0 – brak koncepcji lub koncepcja całkowicie sprzeczna z utworem, |
| Uzasadnienie tezy interpretacyjnej | Analiza kreacji Anieli Dulskiej – chęć wpisania się w społeczne konwenanse, pragnienie uniknięcia skandalu, przekonanie, że kobieta powinna być cicha i spokojna, analiza małżeństwa z Felicjanem – związek z rozsądku, brak miłości i wspólnych tematów, analiza relacji z dziećmi – bunt Zbyszka i stosunek Dulskiej do jego zachowania, charakterystyka MeliAnaliza kreacji Emmy Bovary – kobieta nieszczęśliwa w swoim małżeństwie z powodu braku miłości do męża, pragnąca romantycznych uniesień i wdająca się w romanse, fascynacja życiem arystokracji, pragnienie życia ponad stan, zaniedbywanie opieki nad córką, samobójcza śmierćAnaliza kontekstów – kontekst historyczny – sytuacja kobiet w społeczeństwie patriarchalnym – odniesienie do dwóch dróg, którymi podążyły bohaterki – podporządkowanie i bunt; kontekst historyczny – 3 rola – sufrażystka. | 15 – uzasadnienie trafne ipogłębione10 – uzasadnienie trafne, aleniepogłębione5 – uzasadnienie częściowotrafne0 – brak trafnych argumentów uzasadniających tezę. |
| Poprawność rzeczowa | Aniela Dulska – bohaterka dramatu Zapolskiej Moralność pani Dulskiej, żona Felicjana, matka Zbyszka, Hesi i Meli. Jej mąż rzadko bywa w domu, pozostaje on pod kontrolą pani Dulskiej. Felicjan do nikogo się nie odzywa. Fabuła – bunt Zbyszka wobec wartości mieszczańskich i romans ze służącą Hanką, który kończy się ciążą. Zbyszko chce się ożenić z dziewczyną, ale jego matka odwodzi go od tego pomysłu i płaci służącej za milczenie.Emma Bovary – główna bohaterka powieści Pani Bovary Flauberta. Żona lekarza Karola Bovary jest zafascynowana romantycznymi historiami i życiem arystokracji. Romanse z Rudolfem Boulanger i Leonem. Ignoruje swoje obowiązki jako matki i żony. Oddany mąż. Jest rozrzutna i ma dużo długów. Ginie śmiercią samobójczą.Sufrażystki – ruch kobiecy walczący o przyznanie kobietom praw wyborczych.Rola kobiety w XIX wieku – brak praw wyborczych, zazwyczaj zostawały w domu i nie pracowały, brak możliwości nauki. | 4 – brak błędów rzeczowych.2 – nie więcej niż jeden błądrzeczowy0 – błędy rzeczowe |
| Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycjafunkcjonalna3 – zaburzeniafunkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego. |
| Spójność lokalna | Aby płynnie przechodzić pomiędzy zdaniami i akapitami, możesz posługiwać się na przykład takimi wyrażeniami:Podobnie jak X…W przeciwieństwie do Y…Mimo że dzieli/ łączy ich xyx, to…W porównaniu do…Innymi słowy…Natomiast…W ten sposób twórca Y…Jako przykład można także wskazać.Wskazane argumenty uzasadniają postawioną tezę. | 2 – pełna spójnośćwypowiedzi lub nieznacznezaburzenia spójności1 – znaczne zaburzeniaspójności0 – wypowiedź niespójna |
| Styl tekstu | Styl stosowny –z zachowaniem zasadydecorum, brak potocyzmów. | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
| Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). | ||
Zadanie zagadnienie 9.
141Ćwiczenie ćwiczenie 5.
158