W tym zadaniu musisz napisać szkic interpretacyjny na temat: ukazanie Chłopickiego w Nocy listopadowej Wyspiańskiego oraz w Kordianie Słowackiego. Napisz, na jakie cechy generała zwracają uwagę obie postaci.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia!
WSTĘP
(akapit 1.) – w tym akapicie sformułuj tezę interpretacyjną, uwzględniającą treść polecenia. Zanim stworzysz tezę, przygotuj argumenty, którymi chcesz się posłużyć.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – w tym akapicie przeanalizuj kreację Chłopickiego w Nocy listopadowej Wyspiańskiego. W jakiej sytuacji został ukazany generał? Czego dowiadujemy się o jego cechach oraz motywacji?
(akapit 3.) – w tym akapicie przeanalizuj kreację Chłopickiego w Kordianie Juliusza Słowackiego. W jakim kontekście jest wspomniany w dramacie Chłopicki? Jakie cechy przypisuje mu autor.
(akapit 4.) – w tym akapicie porównaj kreacje Chłopickiego w obu dramatach. Odwołaj się do przynajmniej 2 kontekstów, na przykład: innego utworu, kontekstu historycznego, kontekstu biograficznego.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.) – w tym akapicie powtórz innymi słowami tezę interpretacyjną oraz odnieś się krótko do swoich najważniejszych argumentów.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Koncepcja interpretacyjna | Teza interpretacyjna;Józef Chłopicki został poddany analizie nie tylko przez historyków, ale także przez licznych artystów. Jego ocena, przeprowadzana w dziełach literackich, była zazwyczaj krytyczna. | 9 – koncepcja niesprzecznaz utworem, spójna iobejmująca sensyniedosłowne6 – koncepcja niesprzecznaz utworem, ale niespójnai/lub w większościobejmująca znaczeniadosłowne3 – koncepcja częściowosprzeczna z utworem,0 – brak koncepcji lub koncepcja całkowicie sprzeczna z utworem. |
Uzasadnienie tezy interpretacyjnej | Analiza kreacji Chłopickiego w Nocy listopadowej (próżność, dystans wobec powstańców, argumentacja Nike odwołująca się do osobistych aspiracji)Analiza kreacji Chłopickiego w Kordianie (jest, podobnie jak reszta dowódców, stworzony przez diabelskim kotle w scenie Przygotowania, krytyka starości, bierności, uległości, konserwatyzmu, brak wiary w zwycięstwo).Analiza kontekstów (życiorys Chłopickiego i analiza uwarunkowań historycznych obu dzieł – romantyzm, zaraz po powstaniu, i Młoda Polska, 70 lat później) | 15 – uzasadnienie trafne ipogłębione10 – uzasadnienie trafne, aleniepogłębione5 – uzasadnienie częściowotrafne0 – brak trafnych argumentów uzasadniających tezę. |
Poprawność rzeczowa | Noc listopadowa – dramat Stanisława Wyspiańskiego, opowiada o wybuchu powstania listopadowego, 2 plany – historyczny i mitologiczny, Chłopicki pojawia się w scenie W Teatrze Rozmaitości, gdzie Nike Napoleonidów przekonuje go do przejęcia dowództwa nad powstaniem).Kordian – dramat romantyczny autorstwa Stanisława Wyspiańskiego, dotyczy historii Kordiana – bohatera romantycznego, który poświęca swoje życie walce o niepodległość Polski, Chłopicki jest wspomniany w scenie Przygotowanie, która ma miejsce w 1799 roku w Górach Karpackich– jest to diabelski obrzęd, podczas którego wywołują oni z kotła najważniejszych dowódców powstania – Chłopicki jest pierwszym z nich).Kontekst historyczny – Kordian został wydany w 1834, stanowi pierwszą reakcję na klęskę powstania, Słowacki niektórych bohaterów znał osobiście – Noc listopadowa została wydana w 1904 roku, Wyspiański korzystał już ze źródeł historycznych.Kontekst biograficzny – Chłopicki – 1 Naczelny Wódz powstania listopadowego, brak wiary w wygraną, początek zrywu – bunt podchorążych, a nie plan Chłopickiego, poddanie się do dymisji po kilku miesiącach, po zażądaniu kapitulacji przez cara Mikołaja I. | 4 – brak błędów rzeczowych.2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy.0 – od dwóch błędów rzeczowych. |
Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycjafunkcjonalna3 – zaburzeniafunkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego. |
Spójność lokalna | Aby płynnie przechodzić pomiędzy zdaniami i akapitami, możesz posługiwać się na przykład takimi wyrażeniami:Podobnie jak X…W przeciwieństwie do Y…Mimo że dzieli/ łączy ich xyx, to…W porównaniu do…Innymi słowy…Natomiast…W ten sposób twórca Y…Jako przykład można także wskazać.Wskazane argumenty uzasadniają postawioną tezę. | 2 – pełna spójnośćwypowiedzi lub nieznacznezaburzenia spójności1 – znaczne zaburzeniaspójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny –z zachowaniem zasadydecorum, brak potocyzmów. | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Zadanie zagadnienie 9.
141Ćwiczenie ćwiczenie 5.
158