Napisz szkic interpretacyjny, w którym rozważysz motyw wędrowca w twórczości Leopolda Staffa. Porównaj w tym celu dwa utwory –Wędrówka wesołego pielgrzymaoraz Odys.
Niestety nie możemy pomóc Ci w rozwiązaniu tego zadania. Zależy nam, abyś samodzielnie pisała/pisał formy wypowiedzi. Dzięki takiej postawie łatwiej będzie Ci w czasie egzaminu. Mamy nadzieję, że dasz sobie radę. Postaraj się podążać za treścią polecenia. Podpowiedzi znajdziesz także w wyjaśnieniu napisanym przez Eksperta do spraw języka polskiego.
WSTĘP
(akapit 1.) – w tym akapicie sformułuj tezę interpretacyjną, uwzględniającą treść polecenia. Zanim stworzysz tezę, przygotuj argumenty, którymi chcesz się posłużyć.
ROZWINIĘCIE
(akapit2.) –w tym akapicie przeanalizuj wiersz Wędrówka wesołego pielgrzyma. W jaki sposób opisywany jest wędrowiec w utworze? Kim jest, co o nim wiemy? Czym charakteryzuje się jego wędrówka? Przy pisaniu posłuż się podanymi pytaniami.
(akapit3.) – w tym akapicie przeanalizuj wiersz Odys Leopolda Staffa. W jaki sposób opisywany jest wędrowiec w utworze? Kim jest, co o nim wiemy? Czym charakteryzuje się jego wędrówka? Przy pisaniu posłuż się podanymi pytaniami. Zwróć uwagę na podobieństwa i różnice w przedstawionych obrazach wędrowca. Napisz, co jest dla nich wspólne a co je różni.
ZAKOŃCZENIE
(akapit4.) – w tym akapicie powtórz innymi słowami tezę interpretacyjną oraz odnieś się krótko do swoich najważniejszych argumentów.
| Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
| Koncepcja porównania utworów | Archetyp wędrowca jako człowieka pojawia się w wielu tekstach literackich. Twórcy często wykorzystywali podany motyw do zobrazowania wędrówki jako symbolu ludzkiego życia. | 9 – określenie problemu zgodne z tekstem i pełne6 – określenie problemu zgodne z tekstem, ale niepełne3 – określenie problemu częściowo zgodne z tekstem0 – brak określenia problemu lub problem niezgodny z tekstem. |
| Uzasadnienie tezy interpretacyjnej | Wędrówka wesołego pielgrzyma – kreacja wędrowca jako pogodnego, radosnego człowieka, dla którego wymagająca, żmudna wędrówka, w niekorzystnych warunkach, przygnębiającej, deszczowej aurze nie stanowi przeszkody w podróży, podmiot liryczny (pielgrzym) wyraża pozytywne nastawienie wobec swojej tułaczki, jego cel nie stanowi wspomniane miasto, lecz istotą jest wędrowanie samo w sobie.Odys, wędrowiec to mitologiczny bohater, reprezentuje on wszystkich ludzi. Życie człowieka składa się z momentów szczęścia, jak i cierpienia, te drugie stanowią przeszkody, jakie jednostka musi stale pokonywać na swojej drodze (wędrówce).Symboliczny wymiar wędrówki jako życia każdego człowieka. | 12 – uzasadnienie trafne, pogłębione8 – uzasadnienie trafne, ale niepogłębione4 – uzasadnienie częściowo trafne0 – brak trafnych argumentów uzasadniających interpretację porównawczą. |
| Poprawność rzeczowa | – Kontekst literacki – nawiązania do mitologii, wędrówki Odyseusza, mitycznego bohatera, który w wyniku różnorodnych przygód, jakie go spotkały, wracał do rodzinnej Itaki przez 10 lat, – Odys – symboliczny wymiar utworu, wędrówka jako życie każdego człowieka, każdy z nas jest Odysem, – Wędrówka wesołego pielgrzyma – postawa franciszkańska – afirmacja życia, pogodny stosunek do otaczającej rzeczywistości, – Homo viator – archetyp wędrowca, pojawiający się w literaturze. Symbol człowieka w nieustannej drodze. | 2 – brak błędów rzeczowych.0 – jeden błąd lub więcej błędów rzeczowych |
| Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego. |
| Spójność lokalna | Aby płynnie przechodzić pomiędzy zdaniami i akapitami, możesz posługiwać się na przykład takimi wyrażeniami:Podobnie jak X…W przeciwieństwie do Y…Mimo że dzieli/ łączy ich xyx, to…W porównaniu do…Innymi słowy…Natomiast…W ten sposób twórca Y…Jako przykład można także wskazać.Wskazane argumenty uzasadniają postawioną tezę. | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
| Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów. | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
| Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową 4 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). | ||
Zadanie zagadnienie 9.
141Ćwiczenie ćwiczenie 5.
158