W tym zadaniu zwróć uwagę na fragmenty, w których autor opisuje przemiany, jakie dokonały się w jego życiu. Napisz, jakie to były zmiany, zarówno te światopoglądowe, jak i duchowe. Przyporządkuj je do konkretnych etapów, w których miały miejsce.
Młodość – dekadentyzm – „w wiosnę myśli o jesieni”, nastrój pustki egzystencjalnej, melancholii, żalu, smutku, pochłonięty w marzeniach i fascynujących go ideach, może trochę bunt wobec rzeczywistości.
Dojrzałość – wpływ na jego postawę mają koncepcje starożytne, ale też widoczny jest wyraźne odniesienie do filozofii franciszkańskiej – pokora wobec natury, nauka, optymistyczna postawa wobec życia, pogodny stosunek.
Pozbycie się smutku, cierpienie, odnalezienie zrozumienia siebie, ukształtowanie własnego „ja”, taki wewnętrzny spokój charakteryzuje autora, odnalazł szczęście w tych wartościach (franciszkanizm), odrzucił poprzednie idee, jakie fascynowały go w młodych latach – dekadentyzm) na rzecz optymizmu (czyli to jest ta główna przemiana, jaka dokonała się na przestrzeni lat).
Franciszkanizm – to filozofia życia, która głosi miłość do wszelkiego stworzenia, braterstwo, życie w zgodzie z naturą, ponadto uwielbienie świata; tego, co nas otacza. Nie bez powodu nazywana jest potocznie radosną wiarą.
Dekadentyzm- nurt w sztuce i literaturze wyrażający pesymistyczne spojrzenie na rzeczywistość, charakteryzował się on poczuciem bezcelowości wszelkiego buntu i działania, przy jednoczesnym uwydatnieniu objawów zniechęcenia, bezsiły, apatii.
Zadanie zagadnienie 9.
141Ćwiczenie ćwiczenie 5.
158