W tym zadaniu przyjrzyj się takim utworom jak Curriculum vitae Leopolda Staffa oraz Polały się łzy me czyste… Adama Mickiewicza. Na ich podstawie napisz wypowiedź pisemną – szkic interpretacyjny. Temat pracy sformułuj samodzielnie.
Niestety nie możemy pomóc Ci w rozwiązaniu tego zadania. Zależy nam, abyś samodzielnie pisała/pisał formy wypowiedzi. Dzięki takiej postawie łatwiej będzie Ci w czasie egzaminu. Mamy nadzieję, że dasz sobie radę. Postaraj się podążać za treścią polecenia. Podpowiedzi znajdziesz także w wyjaśnieniu napisanym przez Eksperta do spraw języka polskiego.
Przykładowy temat: Obraz dzieciństwa w literaturze.
WSTĘP
(akapit 1.) – w tym akapicie sformułuj tezę interpretacyjną, uwzględniającą treść polecenia. Zanim stworzysz tezę, przygotuj argumenty, którymi chcesz się posłużyć.
ROZWINIĘCIE
(akapit2.) -tym akapicie przeanalizuj wiersz Adama Mickiewicza Polały się łzy me czyste… Napisz, w jaki sposób podmiot opisuje dzieciństwo? Jakie uczucie, emocje wyraża osoba mówiąca, wobec tego okresu jej życia?
(akapit3.) - w tym akapicie przeanalizuj wiersz Curriculum vitae Leopolda Staffa. Napisz, w jaki sposób podmiot opisuje dzieciństwo? Jakie uczucie, emocje wyraża osoba mówiąca, wobec tego okresu jej życia?
(akapit 4.) – w tym akapicie odwołaj się do przynajmniej 2 kontekstów, na przykład: innego utworu, kontekstu historycznego, kontekstu biograficznego.
ZAKOŃCZENIE
(akapit5.) - w tym akapicie powtórz innymi słowami tezę interpretacyjną oraz odnieś się krótko do swoich najważniejszych argumentów.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Koncepcja porównania utworów | Twórcy często z utęsknieniem powracają do czasów dzieciństwa jako krainy szczęścia, mitologicznej Arkadii. Nie zawsze jednak dzieciństwo jawi się jako okres beztroski, czego potwierdzenie są różne jego obrazy w literaturze. | 9 – określenie problemu zgodne z tekstem i pełne6 – określenie problemu zgodne z tekstem, ale niepełne3 – określenie problemu częściowo zgodne z tekstem0 – brak określenia problemu lub problem niezgodny z tekstem. |
Uzasadnienie tezy interpretacyjnej | Polały się łzy me czyste Wspomnienie dzieciństwa jako okresu szczęśliwego, beztroskiego, podmiot liryczny z utęsknieniem powraca do tego czasu (Na me dzieciństwo sielskie, anielskie).Curriculum vitae – senna wizja dzieciństwa jako okresu, charakteryzującego się bojaźliwością, niepewnością, lękiem, ale również poczuciem bezpieczeństwa, zależności od innych (Osłaniały pieszczące, cieplarniane cienie).Zabawa w klucz, Ida Fink – dzieciństwo jako okres ciągłego strachu, lęku przed okupantem, „zabawa” to sposób na przetrwanie w okrutnej rzeczywistości czasów wojny, 3-letni chłopiec, bohater opowiadania powtarza wraz z rodzicami te samą scenę, by przygotować się na ewentualne przyjście Niemców. | 12 – uzasadnienie trafne, pogłębione8 – uzasadnienie trafne, ale niepogłębione4 – uzasadnienie częściowo trafne0 – brak trafnych argumentów uzasadniających, interpretację porównawczą. |
Poprawność rzeczowa | -Kontekst biograficzny – Adam Mickiewicz, wychowywał się na Litwie, tam spędził czasy beztroski w rodzinnym domu, nawiązuje do niego itp. w epopei Pan Tadeusz, pisząc „Kraj lat dziecinnych! On zawsze zostanie Święty i czysty jak pierwsze kochanie”.-Polały się łzy me czyste jest podsumowaniem życia poety, utwór autobiograficzny.-Zabawa w klucz, Ida Fink – opisuje realny obraz czasów wojny.-Kontekst historyczny – II wojna światowa, Holocaust, masowa eksterminacja ludności żydowskiej, ludzie wykorzystywani byli do ciężkiej pracy, co przypłacali życiem. | 2 – brak błędów rzeczowych.0 – jeden błąd lub więcej błędów rzeczowych |
Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego. |
Spójność lokalna | Aby płynnie przechodzić pomiędzy zdaniami i akapitami, możesz posługiwać się na przykład takimi wyrażeniami:Podobnie jak X...W przeciwieństwie do Y...Mimo że dzieli/ łączy ich xyx, to...W porównaniu do...Innymi słowy...Natomiast...W ten sposób twórca Y...Jako przykład można także wskazać.Wskazane argumenty uzasadniają postawioną tezę. | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów. | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową 4 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Zadanie zagadnienie 9.
141Ćwiczenie ćwiczenie 5.
158