Funkcja porównania jest itp. ukazanie podobieństwa, jakie pomiędzy przedstawianymi zjawiskami, w tym przypadku osobami – zwróć uwagę, dlaczego podmiot liryczny porównuje się z rzeźbiarzem, próbującym oddać piękno Afrodyty.
Próba oddania piękna starożytnej bogini zakończyła się niepowodzeniem. Sytuacja ta doprowadziła autora wpierw do szaleństwa. W przypływie złości rzeźbiarz zniszczył swoja prace. Później jednak jednocześnie rozpaczając nad porażką, przeklina swój los i daremny wysiłek, jaki włożył w realizację projektu. Zarówno rzeźbiarza, jak i podmiot liryczny łączą te same pragnienia, próba tworzenia sztuki, realizacji własnych idei, chęć dzielenia się nimi z innymi, nie jest to jednak możliwe. Mimo ogromu poświęcenia, trudu pracy wszystkie wcześniejsze wartości straciły sens, okazały się porażką.
Wiersz Nie wierzę w nic uznawany jest za wiersz programowy, reprezentujący konkretne założenia epoki Młodej Polski. Podmiot liryczny wiec uosabia poglądy młodopolskich artystów, których charakteryzuje poczucie pustki, beznadziei, rezygnacji wobec życia. Wszelkie wysiłki, jakie podejmowali, zakończyły się porażką, próba realizacji ideałów i przekazania ich przyszłym pokoleniom nie przyniosła założonych rezultatów. Jak podkreśla osoba mówiąca, okupiona była ona jedynie daremnym poświęceniem.
Zadanie zagadnienie 9.
141Ćwiczenie ćwiczenie 5.
158