Napisz szkic interpretacyjny, w którym zinterpretujesz Lipce jako mikrokosmos. Inspiracji zaczerpnij z wypowiedzi Franciszka Ziejki, historyka literatury: Wyodrębnione od świata, odcięte granicznymi kopcami, Lipce są swoistym centrum wiejskiego świata. Wszystko, co tu się dzieje, dzieje się zarazem wszędzie; w każdej polskiej wsi. […] To przestrzeń […] o charakterze symbolicznym.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Lipce jako mikrokosmosStanowisko: Lipce w Chłopach Reymonta są miejscem mitycznym poza realnym czasem i przestrzenią. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu.3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu.0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska. |
Uzasadnienie stanowiska | Chłopi widzą świat przez pryzmat własnej wsi (wyprawa do miasteczka).Utarte schematy zachowań (hierarchia społeczna, gromada przeciwko Jagnie)brak dokładnego opisu (położenie w dolinie, tylko opis wsi, nie świata zewnętrznego). | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska. |
Poprawność rzeczowa | LipceMaciej BorynaJagna PaczesiównaAntoni BorynaCztery tomy – cztery pory roku – dziewięć miesięcy | 4 – brak błędów rzeczowych;2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy;0 – błędy rzeczowe. |
Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | ponadtoo czym świadczyKolejnym argumentem, który przemawia na korzyść…nie sposób pominąć faktu, że…W świetle przetoczonych argumentów... | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Powieść opisuje na polskiej wsi na początku XX wieku. Wł. St. Reymont ukazuje czytelnikowi całe społeczeństwo, bogatych i biednych, tych znajdujących się na czubku hierarchii społecznej i tych będących na samym dole. Reymont jest bystrym obserwatorem, potrafi dostrzec i opisać rzeczy umykające innym, przez co powieść bardzo dokładnie obrazuje sytuację ówczesnej wsi.
Zadanie zagadnienie 9.
141Ćwiczenie ćwiczenie 5.
158