W tym zadaniu przyjrzyj się 3 i 4 strofie. Na ich podstawie napisz, co wpłynęło na dojrzałą postawę autora wiersza.
W czwartej oraz trzeciej strofie wiersza autor wyraźnie odwołuje się do antyku „dopiero od posągów”. Widać jego fascynacje starożytną sztuką. Natomiast to, co jeszcze bardziej wybrzmiewa w wierszu to filozofia franciszkańska. Dowodem na to jest pogodne nastawienie, optymizm podmiotu, zachwyt naturą, a także pokora wobec niej. Autor podkreśla, iż to ona nauczyła go radosnej, spokojnej postawy wobec życia. Odnalazł zrozumienie, szczególnie siebie poprzez odrzucenie przeszłych koncepcji życiowych (dekadentyzm), a przyjęcie radosnej, spokojnej filozofii życia.
W 3 i 4 zwrotce wiersza autor opisuje, iż na jego dojrzałą postawę wpłynęły takie wartości jak:
- czerpanie wiedzy ze starożytnych nauk,
-czerpanie wiedzy z natury, zachwyt nią, pokora wobec tego, co żywe, co nas otacza („Dopiero od posągów, od drzew i od trawy, z którymi żyłem długo wśród dalekich dróg, nauczyłem się prostej, pogodnej postawy”).
-optymizm, pogodne nastawienie wobec świata,
- zerwanie z wcześniejszymi koncepcjami – dekadentyzm („I kiedym, stary smutku dom zburzywszy w gruzy, uczynił z siebie jeno wschodom słońca próg”).
Zadanie zagadnienie 9.
141Ćwiczenie ćwiczenie 5.
158