Napisz pracę na temat miłości jako sposobu na ocalenie człowieczeństwa. W pracy powołaj się na Mistrza i Małgorzatę oraz inny utwór literacki i wybrane konteksty.
Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – Wprowadź do tematu. Wykaż, że literatura bardzo często porusza motyw miłości.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Możesz odwołać się do Romea Julii Szekspira. Wykaż, że mamy tu do czynienia z miłością ponad podziałami, która nie zważa na konflikt dwóch rodzin. Kochankowie, przeżywają miłość spełnioną, ale ostatecznie nieszczęśliwą. Jednak ich relacja prowadzi do tego, że dwie zwaśnione rodziny się pogodziły.
(akapit 3.) –Odwołaj się do Mistrza i Małgorzaty. Wskaż miłość jako formę ocalenia mistrza. Dzięki Małgorzacie odzyskał on wiarę w swoje człowieczeństwo, choć wcześniej trafił do szpitala psychiatrycznego. Ostatecznie kochankowie mogą być razem do śmierci.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 4.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Utwory literackie często poruszają motyw miłości.Stanowisko: Miłość może być sposobem na ocalenie człowieczeństwa. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | W uzasadnieniu stanowiska powołaj się na teksty i argumenty, które zapisano w rozwiązaniu. | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | Konteksty:– Zbrodnia i kara F. Dostojewskiego (Sonia i Raskolnikow),– Pan Tadeusz A, Mickiewicza (Zosia i Tadeusz). | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – zakończenie. | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | Stosuj słownictwo:wynika z tego, możemy zatem wywnioskować, jak powiedziano wcześniej, kontynuując myśl, podsumowując, przechodząc do kolejnego zagadnienia, z drugiej strony. | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Ćwiczenie 3.
160