Napisz pracę na temat literackich i filmowych obrazów, uwięzienia i więzienia. Możesz posłużyć się na przykład utworami takimi jak: przykład Biblia, Odyseja Homera, III część Dziadów Adama Mickiewicza, Proces Kafki, filmy Przesłuchanie w reż. Ryszarda Bugajskiegooraz Skazani na Shawshank w reż. Franka Darabonta.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – Rozważ, czym jest wolność. Postaw tezę, że motyw zniewolenia może pełnić w tekstach kultury różnorodne funkcje.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Odwołaj się Procesu Kafki. Wskaż, że człowiek uwikłany był w konflikt z prawem bez swojej wiedzy. Niszczył on jego psychikę, nie pozwalał funkcjonować normalnie. Aparat sprawiedliwości wcale nie był sprawiedliwy. Przytłaczał człowieka. Skazaniec nie miał możliwości powrotu do normalnego życia.
(akapit 3.) – Dziady III – motyw więzienia oddawał w utworze los polskiej młodzieży w czasach zaborów. Miał na celu podkreślić martyrologie narodu.
(akapit 4.) – Przesłuchanie – film pokazuje zniewolenie człowieka w Polsce czasów socjalizmu.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Motyw uwięzienia może pełnić w tekstach kultury różne funkcje.Stanowisko: Ujęcie motywu więzienia ma związek z czasami, w których powstał utwór. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | W uzasadnieniu stanowiska powołaj się na teksty i argumenty, które zapisano w rozwiązaniu. | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | – Proces – powieść parabola,– Dziady III – mesjanizm, prometeizm. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstępAkapit 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | Stosuj słownictwo:wynika z tego, możemy zatem wywnioskować, jak powiedziano wcześniej, kontynuując myśl, podsumowując, przechodząc do kolejnego zagadnienia, z drugiej strony. | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Ćwiczenie 3.
160