Napisz pracę na temat górskiej przyrody jako wyrazu ludzkich uczuć i prawd egzystencjalnych. Odwołaj się do wierszy Z Tatr Juliana Przybosia i W górach Jerzego Harasimowicza oraz innych utworów przedstawiających góry.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – Wprowadź w temat. Postaw tezę, że górska przyroda może wyrażać ludzkie uczucia i prawdy egzystencjalne.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Odwołaj siędo wiersza Z Tatr. Zwróć uwagę na emocje podmiotu lirycznego, który przeżywa upadek ukochanej dziewczyny w przepaść.
(akapit 3.) Odwołaj się do wiersza W górach. Skup się na sposobie postrzegania krajobrazu górskiego przez podmiot liryczny – staje się on dla niego sposobem na życie – proste, na łonie natury.
(akapit 4.) – wiersze młodopolskie – Jan Kasprowicz Krzak dzikiej róży, Kazimierz Przerwa – Tetmajer Melodia mgieł nocnych – Sposób na wyrażenie światopoglądu epoki – symbolizm, impresjonizm.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do utworów, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Górska przyroda może być wyrazem ludzkich uczuć i prawd egzystencjalnych.Stanowisko: Postrzeganie górskiej przyrody zależy od epoki, w której powstał utwór. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | W uzasadnieniu stanowiska powołaj się na teksty i argumenty, które zapisano w rozwiązaniu. | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | – Z Tatr – wiersz należący do nurtu Awangardy Krakowskiej.– Młoda Polska – impresjonizm, symbolizm.. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstępAkapit 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | Stosuj słownictwo:wynika z tego, możemy zatem wywnioskować, jak powiedziano wcześniej, kontynuując myśl, podsumowując, przechodząc do kolejnego zagadnienia, z drugiej strony. | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Ćwiczenie 3.
160