Napisz pracę na temat tego, kto w dzisiejszym świecie może być autorytetem dla młodzieży. W swoich rozważaniach odwołaj się do prozy XX wieku, na przykład do utworów Stefana Żeromskiego i Brunona Schulza, oraz własnych doświadczeń.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) –Wprowadź do tematu. Wykaż, Że literatura często pokazywała wzorce i autorytety. W literaturze XX wieku najczęściej był nim ojciec.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) Przedwiośnie– ojciec jako jedyny autorytet dla Cezarego. Po wyjeździe rodzica na wojnę Cezary zaczyna być rozkapryszony tym dzieckiem buntuje się. Namawia go na wyjazd do Polski.
(akapit 3.) Noc Wielkiego Sezonu – archetyp ojca jako kogoś, kto pokazuje dobrą drogę.
(akapit 4.) – W tym akapicie powoła się na własne doświadczenia i wskaż swoje autorytety. Nie musi to być ojciec, ale pamiętaj, aby wtedy zaznaczyć to w tezie.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Literatura często wskazuje młodym ludziom autorytety.Stanowisko: Częstym autorytetem w literaturze dla młodego człowieka staje się ojciec. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | W uzasadnieniu stanowiska powołaj się na teksty i argumenty, które zapisano w rozwiązaniu. | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | – Przedwiośnie – Cezary i Seweryn Barykowie– groteska – Noc Wielkiego Sezonu | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstępAkapit 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | Stosuj słownictwo:wynika z tego, możemy zatem wywnioskować, jak powiedziano wcześniej, kontynuując myśl, podsumowując, przechodząc do kolejnego zagadnienia, z drugiej strony. | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – ź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Ćwiczenie 3.
160