Dokonaj analizy i interpretacji wiersza Tadeusza Różewicza. W pracy weź pod uwagę znaczenie głównego motywu oraz nawiązania do Biblii i twórczości oraz życia Brunona Schulza.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – Wprowadź w temat. Postaw tezę interpretacyjną, że wiersz dotyczy nostalgii za czasami, kiedy ludzie nie pędzili jeszcze za zdobyczami techniki i mieli dla siebie więcej czasu i ciepła.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Omów znaczenie głównego motywu– z lamp naftowych, symbolizują one czasy, kiedy nie było jeszcze techniki, a relacje między ludźmi było dużo prostsze i głębsze.
(akapit 3.) – Omów odwołania biblijne w utworze. Zwróć uwagę na nawiązanie do księgi Daniela, które są ostrzeżeniem przed nadmierną pychą i konsumpcjonizmem.
(akapit 4.) – Omów nawiązania do twórczości Brunona Schulza. Zwrócił uwagę, że poeta z nostalgią myśli o jego życiu, które według niego było prostsze, po więcej wiedział i rozumiał. Nawiązuje również do tragicznej śmierci poety, który został zastrzelony podczas ucieczki z getta.
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do motywów, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Koncepcja interpretacyjna | Wiersz Jest nostalgią za dawnymi czasami, które symbolizowane są tutaj przez lampy naftowe. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie tezy interpretacyjnej | W uzasadnieniu stanowiska powołaj się na teksty i argumenty, które zapisano w rozwiązaniu.Twoje argumenty muszą być powiązane z tekstem poetyckim, muszą wynikać z analizy formy lub/i treści tekstu. | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | Księga Daniela – Biblijna księga, gdzie król został przez niewidzialną rękę ostrzeżony, że ego królestwo upadnie przez konsumpcjonizm. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstępAkapit 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | Stosuj słownictwo:wynika z tego, możemy zatem wywnioskować, jak powiedziano wcześniej, kontynuując myśl, podsumowując, przechodząc do kolejnego zagadnienia, z drugiej strony. | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Ćwiczenie 3.
160