Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia!
Temat 1.
WSTĘP
(akapit 1.)
Wprowadzenie do tematu.
Podanie tezy.
Podanie naszego stanowiska względem tezy.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.)
Argument potwierdzający tezę:
Wyjaśnienie, dlaczego młodość to czas pierwszych nadziei i rozczarowań, na podstawie lektury obowiązkowej (epika lub dramat).
Podanie konkretnego przykładu z lektury, który to udowodni.
(akapit 3.)
Argument potwierdzający tezę:
Wyjaśnienie, dlaczego młodość to czas pierwszych nadziei i rozczarowań, na podstawie innego utworu (może być poezja).
Podanie konkretnego przykładu z lektury, który to udowodni.
(akapit 4.)
Argument potwierdzający tezę:
Podanie innego kontekstu (np. filmu, obrazu, utworu muzycznego, mitologii, Biblii itp.), który obrazuje to, że młodość to czas pierwszych nadziei i rozczarowań.
Podanie konkretnego przykładu, który to udowodni.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórzenie tezy innymi słowami.
Odwołanie się w skrócie do bohaterów i kontekstów, o których wspomniano wcześniej.
Ewentualne nawiązanie do doświadczeń bohaterów z innych utworów lub do własnych przeżyć.
Temat 2.
WSTĘP
(akapit 1.)
Wprowadzenie do tematu.
Podanie tezy.
Podanie naszego stanowiska względem tezy.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.)
Argument potwierdzający tezę:
Podanie lektury obowiązkowej (epika lub dramat), w której słowa lub czyny stanowiły fundament zaufania.
Podanie konkretnych momentów, w których to było widoczne.
(akapit 3.)
Argument potwierdzający tezę:
Podanie innego utworu (może być poezja), w którym słowa lub czyny stanowiły fundament zaufania.
Podanie konkretnych momentów, w których to było widoczne.
(akapit 4.)
Argument potwierdzający tezę:
Podanie innego kontekstu (np. filmu, obrazu, utworu muzycznego, mitologii, Biblii itp.), w którym słowa lub czyny stanowiły fundament zaufania.
Podanie konkretnego przykładu związanego z tym kontekstem.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórzenie tezy innymi słowami.
Odwołanie się w skrócie do bohaterów i kontekstów, o których wcześniej wspominano.
Ewentualnie nawiązanie do doświadczeń bohaterów z innych utworów lub do własnych przeżyć.
ROZPRAWKA MATURALNA
POZIOM PODSTAWOWY
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu |
Teza: Młodość jest czasem pierwszych nadziei i rozczarowań. Stanowisko: Zgoda z tezą |
6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu 3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu 0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą:
|
18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione 12 – uzasadnienie trafne i szerokie 8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie 4 – uzasadnienie częściowe 0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa |
|
4 – brak błędów rzeczowych 2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy 0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny |
Rozprawka z tezą: - Akapit 1. – wstęp - Akapit. 2. – argument 1. - Akapit 3. – argument 2. - Akapit 4. – argument 3. - Akapit 5. – zakończenie Rozprawka z hipotezą: - Akapit 1. – wstęp - Akapit. 2. – argument 1. - Akapit 3. – argument 2. - Akapit 4. – kontrargument - Akapit 5. – zakończenie |
6 – kompozycja funkcjonalna 3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji 0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | Przykładowe zwroty: Moja odpowiedź na pytanie zawarte w temacie jest następująca..., Warto również zauważyć, że..., A oto inne spojrzenie na..., Według mnie..., Myślę, że przytoczone argumenty pozwolą w pełni zgodzić się z twierdzeniem zawartym w temacie. | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności 1 – znaczne zaburzenia spójności 0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów. | 4 – styl stosowny 2 – styl częściowo stosowny 0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Temat 2.
ROZPRAWKA MATURALNA
POZIOM PODSTAWOWY
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu |
Teza: Zwykle czyny stanowią fundament zaufania. Stanowisko: Zgoda z tezą |
6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu 3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu 0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą:
|
18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione 12 – uzasadnienie trafne i szerokie 8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie 4 – uzasadnienie częściowe 0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa |
|
4 – brak błędów rzeczowych 2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy 0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny |
Rozprawka z tezą: - Akapit 1. – wstęp - Akapit. 2. – argument 1. - Akapit 3. – argument 2. - Akapit 4. – argument 3. - Akapit 5. – zakończenie Rozprawka z hipotezą: - Akapit 1. – wstęp - Akapit. 2. – argument 1. - Akapit 3. – argument 2. - Akapit 4. – kontrargument - Akapit 5. – zakończenie |
6 – kompozycja funkcjonalna 3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji 0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | Przykładowe zwroty: Moja odpowiedź na pytanie zawarte w temacie jest następująca..., Warto również zauważyć, że..., A oto inne spojrzenie na..., Według mnie..., Myślę, że przytoczone argumenty pozwolą w pełni zgodzić się z twierdzeniem zawartym w temacie. | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności 1 – znaczne zaburzenia spójności 0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów. | 4 – styl stosowny 2 – styl częściowo stosowny 0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |