Nie możemy pomóc Ci w napisaniu rozwiązania tego zadania, ale podążaj za wskazówkami umieszczonymi w wyjaśnieniach.
TEMAT 1.
Przemówienie to tradycyjny gatunek retoryczny, który jest przeznaczony do bezpośredniego wygłoszenia przed audytorium (grupa odbiorców).
| WSTĘP |
|
|
| ROZWINIĘCIE |
|
|
| ZAKOŃCZENIE |
|
|
Możesz się odwołać do przyjaźni pomiędzy:
1. „Hobbit, czyli tam i z powrotem” – J.R.R. Tolkien – Bilbo i Gandalf
2. Mały Książę” – Antoine de Saint-Exupéry, przyjaźń pomiędzy lisem a Małym Księciem, Pilotem a Małym Księciem (relacja dorosły i dziecko).
3. „Syzyfowe prace” Stefan Żeromski – Przyjaźń Marcina Borowicza i Andrzeja Radka.
TEMAT 2.
W swoim opowiadaniu musisz pamiętać, aby odwołać się do bohatera lektury obowiązkowej.
Przykładowo możesz odwołać się do lektury:
„Hobbit, czyli tam i z powrotem” – J.R.R. Tolkien – kwestia wyprawy, na którą zgodził się Bilbo.
Opowiadanie szkielet wypracowania
| Wstęp | Wprowadzenie w świat przedstawiony. W tym miejscu określasz czas i miejsce akcji, przedstawiasz bohaterów, nakreślasz problematykę. |
| Rozwinięcie | W tym miejscu przedstawiasz akcje i wydarzenia oraz sytuacje, które dotyczą ciebie/bohaterów. Pamiętaj o zachowaniu ciągu przyczynowo-skutkowego. |
| Zakończenie | Podsumuj to, co się wydarzyło. Oceń sytuację, np. czego cię nauczyła. |
Przydatne zwroty
| Jak zacząć? | Działo się to…, To, co chcę wam opowiedzieć, wydarzyło się, gdy…, Nigdy nie zapomnę dnia, w którym… |
| Jak opisać bieg wydarzeń? | Z początku…, w pewnej chwili…, później…, pod koniec dnia, wówczas, gdy… |
| W jaki sposób wprowadzić postacie? | Wtedy ujrzałem…, osoby, o których chce opowiedzieć, tym bohaterem był…, tego dnia poznałem…, |
| Jak napisać o swoich wrażeniach i przeżyciach? | Trudno mi pisać o tym, ale…, pozostał we mnie tylko smutek i żal… |
| Jak zakończyć swoje opowiadanie? | I tak skończyła się moja historia…, Zakończenie tej historii jest zupełnie inne, ale dzięki temu nauczyłem się, że… |
Rady:
1. Pamiętaj, aby utrzymywać jeden czas podczas opowiadania historii.
2. Jeśli to TY jesteś narratorem, używaj czasowników w pierwszej osobie, np. zrobiłem, zobaczyłem, poczułem.
3. Zapisuj dialogi od nowej linijki, możesz używać słownictwa, np. powiedział, rzekł, stwierdził, oznajmił, zasugerował, krzyknął, wyszeptał itp.