Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! ☺
WSTĘP
(akapit 1.)
Przedstaw temat pracy, parafrazując zagadnienie przedstawione w poleceniu.
Ustosunkuj się przedstawionego w temacie, stawiając tezę inną niż w proponowanym w podręczniku rozwiązaniu.
Określ pokrótce, w jaki sposób spróbujesz uargumentować swoje stanowisko.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.)
Podaj argument (rzeczowy/logiczny/emocjonalny) przemawiający za konkretnym rozstrzygnięciem, uzupełniając go odpowiednim przykładem.
Czy konflikt Kreona i Antygony dało się zażegnać?
Jak można było rozwiązać problem przedstawiony w „Antygonie”?
Czy racja stała po którejś ze stron?
(akapit 3.)
Podaj argument (rzeczowy/logiczny/emocjonalny) przemawiający za konkretnym rozstrzygnięciem, uzupełniając go odpowiednim przykładem.
Czy konflikt Kreona i Antygony dało się zażegnać?
Jak można było rozwiązać problem przedstawiony w „Antygonie”?
Czy racja stała po którejś ze stron?
(akapit 4.)
Podaj argument (rzeczowy/logiczny/emocjonalny) przemawiający za konkretnym rozstrzygnięciem, uzupełniając go odpowiednim przykładem.
Czy konflikt Kreona i Antygony dało się zażegnać?
Jak można było rozwiązać problem przedstawiony w „Antygonie”?
Czy racja stała po którejś ze stron?
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
ROZPRAWKA MATURALNA
POZIOM PODSTAWOWY
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Istniała szansa na pomyślne zakończenie konfliktu między Kreonem a Antygoną.Stanowisko: Kreon i Antygona mogli dojść do porozumienia, idąc na kompromis. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą– zbieżne cele bohaterów (dbałość o dobro Teb)– bliska relacja bohaterów (Kreon jako przyszły teść Antygony)– reakcje ludu na wydarzenia (negatywna ocena decyzji Kreona) | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | – Antygona, Kreon– bohater tragiczny– prawo państwowe– prawo boskie– „Antygona” Sofoklesa | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | – Po pierwsze/Po drugie…– Oprócz tego/Poza tym…– Warto zauważyć także, iż…– Z moich rozważań wynika… | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |